Voor eens en voor altijd: kom je sneller bij als je laat op de avond eet?

doorNathalie Topsop 24/01/2020

Eet ’s morgens als een keizer, ’s middags als een koning en ’s avonds als een bedelaar, luidde het devies vroeger. Helaas zit een uitgebreid ontbijt er anno 2019 niet meer in voor de gemiddelde Vlaming. Bovendien eten we 's avonds steeds later, wat volgens bepaalde bronnen tot overgewicht zou leiden. Feit of fabel? Wij vroegen het aan de diëtist.

Voor bourgondiërs hebben wij alvast goed nieuws: hoeveel je op welk moment van de dag eet, maakt op zich weinig uit, op voorwaarde dat de som der calorieën op het einde van de dag klopt. Diëtiste Elien Aerts verduidelijkt: 'Vroeger adviseerde men inderdaad om 's ochtends uitgebreid te ontbijten, terwijl het avondmaal bij voorkeur uit een lichte maaltijd bestond. Maar ondertussen is dat voedingsadvies achterhaald. Het idee daarachter was immers dat wie ’s ochtends veel eet, een hele dag lang de kans krijgt om de ingenomen energie opnieuw te verbranden. Los van het feit dat we tegenwoordig de tijd niet meer hebben om 's ochtends lang in de keuken te staan, neemt het aantal zittende jobs toe. Daardoor valt de hoeveelheid beweging - en de hoeveelheid calorieën die we ermee verbranden - tijdens de werkuren dus tegen.'

’s Avonds als een keizer tafelen kan dus prima. En er is nog meer goed nieuws voor de drukbezette man en vrouw. In tegenstelling tot wat vaak beweerd wordt, heeft het tijdstip van de avondmaaltijd geen enkele invloed op het lichaamsgewicht. ‘Vooral wat je eet, de portiegrootte en de manier waarop je jouw avond doorbrengt hebben invloed. Iemand die elke dag om 20u ’s avonds thuiskomt, maar wel de tijd neemt om gezond te koken en rustig te eten, is gezonder bezig dan iemand die om 17u de voordeur opentrekt, meteen een pizza in de oven schuift en voor de rest van de avond in de zetel ploft. Vooral dat laatste valt af te raden, want beweging doet verteren. Daarvoor hoef je niet eens naar de sportclub. Stofzuigen, de afwas doen, een uurtje (rechtstaand) strijken na je avondmaal …: nuttig voor jou én voor je lijf. Er is maar een échte metabolismebooster, en dat is beweging.’