Waarom het zo moeilijk is om gezond te eten op maandagen

doorNele Annemansop 30/07/2018

'Morgen ga ik echt gezond eten', je hoort het je gisteren nog zo zeggen. Maar ondanks die vele beloftes, lukt het je maar niet om je daar op maandag aan te houden. En daar zijn, zo blijkt, verschillende redenen voor.

Uit onderzoek, gepubliceerd in het tijdschrift 'European Journal of Clinical Nutrition', blijkt dat mensen het meeste vlees eten op zaterdag en zondag, de meeste koolhydraten en alcohol op vrijdag en zaterdag, en de meeste calorieën op vrijdag, zaterdag en zondag. Helaas zorgen net die gewoontes ervoor dat je het maandag zo moeilijk hebt om gezond te eten.

Van te veel naar te weinig
We hoeven je waarschijnlijk niet meer te vertellen dat een pizza of frietjes op zondag en een droge salade op maandag mijlenver uit elkaar liggen. Helaas doet het je dieet ook meestal meer kwaad dan goed. Want het idee om je in het weekend te laten gaan en maandag opnieuw op de rem te gaan staan, creëert vaak alleen maar frustraties en nog meer ongezonde eetgewoonten.

Het schuldgevoel
Als je weekend gevuld was met ongezond voedsel, word je maandagochtend steevast wakker met een opgeblazen gevoel én een klein (of groot) schuldgevoel. Kortom, maandag wordt letterlijk de straf voor een leuk weekend. Daardoor begin je het weekend te associëren met lekker eten en weekdagen met beperkingen, waardoor het nog moeilijker is om op maandag te genieten van gezonde kost.

Te weinig slaap
Hoewel we ons vaak voornemen om in het weekend wat uit te rusten, laten we ons ook meermaals verleiden tot een glaasje wijn. En hoewel je dan makkelijker indommelt, is je slaap minder diep waardoor je meer wakker wordt. Alcohol is dus nefast voor een goede slaapkwaliteit. En wie slecht slaapt zet zijn lichaam aan tot de aanmaak van ghreline, een hormoon dat de eetlust bevordert. En alsof dat niet genoeg is: te weinig slaap zorgt er ook voor dat je minder leptine aanmaakt, het hormoon dat je het signaal geeft als je verzadigd bent.

Kortom, probeer je weekend dus niet als excuus te gebruiken om alleen maar slechte voeding te eten. En als je je eens laat gaan (wij zijn ook maar mensen), wacht dan niet tot maandag om gezond te eten, maar doe dat al bij je volgende maaltijd. Zo is de kans groter dat je op dat elan verder gaat - en dat je maandag niet met een opgeblazen of schuldgevoel wakker wordt.