Waarom je brood absoluut niet van je menu hoeft schrappen als je wil afvallen

doorNele Annemansop 30/07/2019

Brood, pasta en bij uitbreiding alle koolhydraten hebben de reputatie dikmakers te zijn. Schrap je ze uit je dieet, dan vliegen de kilo’s eraf. Maar is dat ook écht zo? Volgens enkele voedingsdeskundigen is het hoog tijd om brood terug uit het verdomhoekje te halen.

Koolhydraten: er vloeide al menig inkt over. Daarom wilden voedingscoaches James en Chris van de populaire gezondheidswebsite ‘When Harry Met Salad’ voor eens en voor altijd duidelijkheid scheppen. Daarbij benadrukken ze dat brood schrappen uit je menu geen magische oplossing is om gewicht te verliezen. ‘Als je je koolhydraatconsumptie vermindert, is het eerste wat je opmerkt hoe snel - bijna op miraculeuze wijze - je gewicht verliest’, zeggen ze. ‘Helaas verlies je dan geen vet, maar water.’

Ook Sandra Bekkari zegt dat geen goed idee is om alle koolhydraten te schrappen. ‘Hoewel je snel gewicht verliest met een koolhydraatarm dieet, kom je makkelijk weer aan zodra je weer meer voedingsmiddelen toelaat. In je lichaam is suiker gebonden aan water. Zo is een molecule glucose gebonden aan drie moleculen water. Als je dus die suikervoorraden gaat uitputten door ze te schrappen, verlies je vooral vocht. Zodra de glycogeenvoorraden weer aangevuld worden, komt je vochtbalans weer op peil en kom je dat gewicht gewoon weer aan. Weet dat drie kilogram verliezen op een week tijd, gewoon niet kan. Om een kilogram vetmassa te verliezen moet je zevenduizend calorieën extra verbranden. Een halve kilogram per week is dus veel realistischer.’

Volgens de voedingscoaches gaat het bij het afvallen dan ook niet om wat je wel of niet eet maar vooral over je dagelijkse calorie-inname. ‘Minder brood eten kan dan deel uitmaken van je dieet om minder calorieën binnen te krijgen. Toch is het vooral belangrijk bij een dieet om vooral meer gezonde dingen zoals vers fruit, groenten, magere eiwitten te eten in plaats van minder van slechte voeding’, aldus het duo. Hoe snel je gewicht verliest na het schrappen van brood uit je menu, hangt dan ook vooral af door welk voedsel je het brood vervangt.

Goed nieuws dus voor alle broodliefhebbers. Toch merken de voedingscoaches nog een ding op. ‘Als je graag brood eet, kies dan voor de volkoren variant. Die zit tjokvol vezels waardoor je meer essentiële voedingsstoffen binnenkrijgt en je langer een voldaan gevoel ervaart.’