Waarom je jezelf wat meer me-time zou moeten gunnen

doorNele Annemansop 29/07/2019

We zijn vaak zo in de weer met ons gezin, werk, vrienden en familie dat we weleens durven te vergeten om ook voor onszelf te zorgen. Toch blijkt uit onderzoek dat een beetje me-time broodnodig is om je goed te voelen.

Zo ontdekten onderzoekers van de Johns Hopkins University dat even een time-out nemen om bijvoorbeeld te mediteren angstgevoelens vermindert en zelfs helpt om pijn te verlichten. Uit een onderzoek uit 2011 blijkt dan weer dat regelmatig yoga-oefeningen doen angst- en depressieve gevoelens en stress helpt te verminderen.

Maar hoe komt het nu dat me-time helpt om stress en angst te verminderen? Daarvoor moeten we kijken naar het zenuwstelsel van je lichaam. Dat bestaat uit twee delen: het sympathische en het parasympathische. Het sympathische zenuwstelsel is verantwoordelijk voor de verhoging van je hartslag, bijvoorbeeld als je stress ervaart. Het parasympathische zenuwstelsel zorgt er daarentegen voor dat je hartslag weer verlaagt tot een normaal ritme. Activiteiten zoals yoga en meditatie activeren het parasympathische zenuwstelsel waardoor je hartslag verlaagt en 'goed gevoel'-stofjes vrijkomen in je lichaam.

Uiteraard ziet me-time er voor iedereen anders uit. Sommigen vinden rust in oefeningen zoals yoga of meditatie, anderen kunnen dan weer meer genieten van een wandeling, sportsessie, een goed boek lezen, tv-kijken … Wat je ook verkiest, onderzoekers zijn het erover eens dat alles wat je doet dat als een plezier - en niet als verplichting - aanvoelt goed voor je is.

Geen idee hoe je wat meer me-time kan inplannen? Hier ontdek je vijf manieren hoe je meer tijd maakt voor jezelf.