Waarom je niet te lang mag neerzitten

doorKimia Farhangop 10/07/2017

Een zittende job heeft zijn voor- en nadelen en een groot nadeel is dat je de hele dag aan je bureaustoel gekleefd hangt. Dat gecombineerd met de tijd die je zittend in de auto en later in de zetel doorbrengt, zorgt ervoor dat je elke dag te veel neerzit en dat zal je na een tijdje aan je gezondheid merken.

Moet jij – net zoals wij – neerzitten aan een bureau voor je werk? Dan kan de tijd dat je zittend doorbrengt elke dag oplopen tot 9 uur. Bij sommige mensen is dit zelfs nog meer en spenderen ze tot wel 85% van hun dag zittend. Lekker comfortabel wel, maar niet erg gezond. Deze zaken kunnen er gebeuren:

1.    Gewichtstoename

Als je zit ben je niet actief bezig en verbruik je dus weinig energie. Natuurlijk zal je fitheid hieronder lijden. De moleculen die je nodig hebt om vetten en suikers te verwerken worden niet vrijgegeven in je spieren als je niet beweegt. Jammer genoeg gaat een beetje sporten ’s morgens of ’s avonds je hier niet helpen. Het probleem is het zitten zelf, dus probeer wat vaker recht te staan en rond te wandelen.

2.    Vergroot risico op diabetes

Door lang neer te zitten reageert je lichaam trager op bepaalde stoffen. Een studie wees uit dat je lichaam bijvoorbeeld meer insuline gaat aanmaken, waardoor je bloedsuikerspiegel hoger komt te liggen. Op deze manier heb je 112% meer kans op een verhoogd risico op diabetes.

3.    Hoger risico op hart- en vaatziekten

Als je lang neerzit, circuleert je bloed niet goed en dat is slecht voor je hart. Dat kan leiden tot hart- en vaatziekten. Wetenschappers ondervonden tijdens een studie dat wie 23 uur per week televisie kijkt, 64% meer kans heeft om te sterven door een hart- of vaatziekte dan wie slechts 11 uur per week televisie kijkt. Experts zeggen ook dat wie vaak zit 147% meer kans heeft om een hartaanval of beroerte te krijgen. Misschien toch maar wat vaker rechtstaan dus!

4.    Verhoogde kans op anxiety of een depressie

Te lang neerzitten heeft niet alleen fysieke nadelen, maar kan ook een effect hebben op je mentaal welzijn. Wanneer je zit, maak je minder zuurstof en glucose aan, waardoor je een ongezonde bloeddoorstroming krijgt. Dat heeft jammer genoeg een slechte invloed op je hersenen. Zuurstoftekort veroorzaakt meer stress en kan voor een angstig gevoel zorgen. Anxiety en depressie komen daarom veel vaker voor bij mensen die hun dagen al zittend spenderen. Meer bewegen is dus de boodschap!

5.    Verzwakte benen

Dat had je vast kunnen raden. Als je je benen niet gebruikt, dan kunnen ze ook onmogelijk sterk blijven. Rechtstaan traint je beenspieren, maar als je neerzit, verzwakken die en loop je meer risico op een kwetsuur.

6.    Spataders

Wanneer je lang neerzit, kan bloed zich ophopen in je benen en dat kan spataders veroorzaken. Op zich zijn die niet meteen schadelijk, maar ze kunnen er wat vervelend uitzien. In zeldzame gevallen kan het wel leiden tot bloedklonters.