Wat is een ‘tech neck’ en hoe pak je hem aan?

doorKimia Farhangop 03/07/2017

Het digitale tijdperk: de schermen worden kleiner en de gevolgen groter. Ben je dit artikel aan het lezen op je smartphone? Misschien heb je dan wel last van een tech neck.

Wat is een tech neck en waar komt hij vandaan?

Hangende wangen, een gerimpelde en uitgezakte hals, of korter gezegd: de tech neck. Een tech neck krijg je wanneer je elke dag gemiddeld 3 uur of meer naar je smartphone of het scherm van je tablet of laptop staart. Denk je dat je niet aan 3 uur komt? Let er maar eens een dagje op.

Wanneer we met onze technologische snufjes bezig zijn, zitten we vaak over het scherm gebogen, met afhangende schouders en met onze kin bijna op onze borstkas. Dat is niet alleen slecht voor je gewrichten, maar ook voor je huid.

Een studie van Surgical Technology International toonde aan dat de druk op je nek ongeveer 5 kilo is als je je hoofd rechthoudt en vooruit kijkt. Maar ga je je hoofd 45° naar beneden buigen om naar een schermpje te kijken, dan bedraagt deze druk maar liefst 20 kilo. Door die druk ontstaat er meer spanning op de huid in dat gebied, een plek die anders al heel fragiel is. Als gevolg zullen er rimpels verschijnen en zal de elasticiteit van de huid snel afnemen.

Wat kan je eraan doen?

1.   Minderen met je smartphone

Het is de meest voor de hand liggende oplossing, maar misschien niet meteen de meest realistische. Je kan echter wel een poging doen om van die 3 uur per dag al 2,5 te maken.

2.   Je smartphone op een andere manier gebruiken

Misschien is dit makkelijker: gebruik je smartphone wanneer je neerligt en je hoofd goed ondersteund is en hou hem hoger. Dat laatste kan natuurlijk niet altijd (niet iedereen op de bus hoeft te zien wiens Facebookpagina jij stiekem aan het bekijken bent), maar doe het op de momenten dat het wel lukt.

3.   Verzorg je huid goed

Gebruik dagelijks een olie die rijk is aan vitamines en masseer je nek goed. Begin onder de kin en werk richting de achterkant van de oren. Je kan ook ‘anti-aging face and neck’-crèmes gebruiken.

Smeer dag- en nachtcrèmes niet alleen op je gezicht, maar ook in je hals en decolleté. De huid daar kan immers nog dunner zijn dan die van je gezicht en kan dus best wat extra verzorging gebruiken.

4.   Masseren maar

Doe dagelijks deze vijf-minutenmassage om je nek los te maken.

Plaats de vingers van je linkerhand op de rechterkant van je hoofd en hou met je rechterhand je linkerschouder vast. Strek je hoofd naar links en hou hem zo 10 seconden vast. Vergeet het natuurlijk ook niet andersom te doen.

Daarna plaats je aan beide kanten van je luchtpijp een wijsvinger en beweeg je je hoofd op en neer door naar boven en meteen weer naar beneden te kijken.

Als laatste beweeg je je vingers van je oren naar je sleutelbeenderen. Dat zal de bloedsomloop richting je gezicht bevorderen.

5.   Verbeter je houding

Lees je dit artikel op je laptop? Dan is de kans groot dat je op dit moment je kin op je handen aan het steunen bent terwijl je naar het computerscherm staart. Probeer dit niet meer te doen: het stretcht onnodig je nek en hals.

We raden je ook aan om yoga te gaan doen. Dat is goed voor een heleboel redenen maar de meest relevante hier zijn dat je je smartphone dan even zal moeten wegleggen en omdat je met yoga ook je nekspieren ontspant en aan je algemene houding werkt.