Wat zijn voedingsvezels en waarom is het zo belangrijk om ze in je dieet te stoppen?

doorNele Annemansop 20/06/2019

Wanneer was de laatste keer dat je bij jezelf dacht: ‘Goh, ik vraag me af of ik vandaag voldoende vezels heb gegeten?’ We durven te wedden … nooit. En dat is geen schande. Toch is het belangrijk te weten dat het eten van voldoende voedingsvezels, meer dan een hype is. Ze zijn namelijk uiterst belangrijk om je lichaam in topvorm te houden.

Toch zijn en blijven voedingsvezels voor de meesten onder ons nog een vage term. Hier ontdek je precies wat ze zijn, waarom je ze nodig hebt en in welke voeding je ze vindt.

Wat zijn vezels?

Vezels zijn onderdelen van plantaardige voedingsmiddelen die je dunne darm niet kan verteren of opnemen. Ze gaan onverteerd naar je dikke darm. ‘Vezels worden geclassificeerd als onverteerbare koolhydraten’, legt dokter Elaine Rancatore van de American College of Emergency Physicians uit. Toch verschillen vezels erg van andere koolhydraten, én bevatten ze veel minder calorieën. Er bestaan ook twee soorten voedingsvezels, en je hebt beide nodig.

* Niet-oplosbare vezels nemen vocht op en geven je stoelgang zo de juiste structuur. Ze verlaten je lichaam onveranderd, maar zorgen er wel voor dat je darmen goed kunnen bewegen door meer volume te geven aan de voedselbrij die erin zit. Ze zitten onder meer in volkorenbrood, havermout, lijnzaad, zemelen en noten.

* Oplosbare vezels worden afgebroken in je dikke darm en zijn daardoor minder belastend voor je darmstelsel. Ze stimuleren de werking van je darmen door je goede darmbacteriën te voeden. In fruit, groenten en peulvruchten zitten veel oplosbare vezels.

Wat zijn de voordelen van vezels?

Laat je zeker niet afschrikken door de term ‘onverteerbaar’. Hoewel vezels niet verteerbaar zijn, doen ze wel veel goeds voor je lichaam.

‘Het eten van vezels verhoogt het immuunsysteem van je darmen, voedt de goede bacteriën daar, houdt de spijsverteringswand gezond en helpt overtollige cholesterol, vet en gifstoffen uit het lichaam te verwijderen’, vertelt natuurgeneeskundige arts Wendy Wells.

‘Veel gezondheidsproblemen worden veroorzaakt door een slechte of trage spijsvertering’, zegt voedingsdeskundige Siv Sjöholm. ‘Vezels helpen bij de vertering van je voeding, waardoor ze de risico’s op veel voorkomende ziekten als hart- en vaataandoeningen, kanker, diabetes en obesitas verminderen.’

Maar daar houden de pluspunten nog niet op. Voedings- en wellnesscoach Michelle Pfennighaus schrijft er ook nog deze voordelen aan toe:

* Vezels vertragen de opname van suiker in je bloedbaan waardoor je bloedsuikerspiegel stabiel blijft en de kans op type 2 diabetes verlaagd wordt.

* Vezels verlagen de slechte LDL-cholesterol en bevorderen de gezondheid van je hart.

* Vezels zorgen ervoor dat je je sneller voldaan voelt en meer controle hebt over je eetlust en gewicht.

* Vezels verminderen het risico op bepaalde soorten kanker, waaronder darm- en borstkanker.

Hoe kan je er meer van eten?

Probeer deze voedingsmiddelen toe te voegen aan je dieet en je komt zeker aan de dagelijkse hoeveelheid van dertig à veertig gram per dag: fruit, groenten, bonen, erwten, linzen, noten, zaden en volkorenproducten.