Weg met het jojo-effect: 3 tips van onze experts

doorRedactieop 19/05/2021

Als we allemaal een dagboek zouden bijhouden à la Bridget Jones - inclusief ons getal op de weegschaal - dan zou één op de vijf Belgen na dit coronajaar minstens twee kilo extra moeten noteren. Met crashdiëten en sapjeskuren zullen we het coronakilovirus niet verjagen. Wat wel werkt? Loskomen van het ideale getalletje en streven naar je natuurlijke gewicht.

1. Jong begonnen = vroeg gewonnen
Dr. Mariëtte Boon, gespecialiseerd in vetstofwisseling en bruin vet:
'Tot je twintigste kan je lichaam vetcellen aanmaken. Na die leeftijd blijft het aantal gelijk. Wie als volwassene afvalt, raakt dus wel kilo's kwijt, maar geen vetcellen. Zelfs als je een liposuctie ondergaat groeien ze gewoon op andere plaatsen weer terug. Hoe meer vetcellen je hebt, hoe moeilijker het is om slank te blijven of af te vallen: via allerlei hormonen zetten deze sneaky celletjes ons tot eten aan. Daarom is het zo belangrijk om al bij jonge kinderen aan overgewichtpreventie te doen.


2. Ken je zwakke plek
Prof. Caroline Braet, obesitasexpert:
'Als je vermoeid bent, heb je veel minder zelfcontrole. Daarom is het 's avonds zo moeilijk om het bij dat ene snoepje te houden. Bovendien verbrand je minder calorieën als het donker is. Een simpele tip: als je het niet in huis hebt, kom je niet in de verleiding. Of ga voor kleine verpakkingen. Zo ontmijn je het portiedilemma.'


3. Plan je zonde
Hella Van Laer, diëtiste:
'Veel mensen zondigen voor 80% en houden zich voor 20% aan de regels. Dat moet natuurlijk omgekeerd. Plan die 20% heel bewust in. Zondigen mag weleens, maar probeer hdat zo veel mogelijk bewust te doen in plaats van impulsief te eten. Weten dat je op vrijdag een klein zakje chips mag eten, zorgt ervoor dat je ernaar kan uitkijken en genieten zonder schuldgevoelens.'

Meer verrassende tips ontdek je in ons julinummer, dat nu in de winkel ligt!