Zo vermijd je hoofpijn van rode wijn

doorNele Annemansop 08/12/2018

Een droge mond, een slechte smaak, een immens verlangen naar vettig eten en een beukende hoofdpijn alsof er een vrachtwagen over ons heen heeft gereden. Kortom: de resultaten van een avondje rode wijn à volonté. Wij zochten de beste tips om je Merlotsmigraines dit weekend en tijdens de feestdagen een halt toe te roepen. Je hoofd zal je dankbaar zijn!

1. Eet honing
Dit zoete goedje dat je bij je thee of ontbijt voegt, breekt dankzij de aanwezige fructose de alcohol in je lichaam af. Bovendien herstelt honing de bloedsuikerspiegel die op dat moment erg laag kan zijn.

2. Drink meer water
We weten allemaal dat alcohol ons lichaam dehydrateert. Als je tussendoor geen water drinkt, staat er je de volgende ochtend dus een vreselijke migraine te wachten. Probeer daarom je glaasjes wijn af te wisselen met wat water.

3. Drink andere wijn
Tannines zijn chemische stoffen die voorkomen in wijn. Die stoffen zorgen ervoor dat wijn langer houdbaar blijft en geleidelijker rijpt waardoor er specifieke geur- en smaakstoffen ontstaan. Jammer genoeg leiden ze ook vaak tot erge hoofdpijn. Wat doe je dan het best? Omdat in rode wijn gewoonlijk meer tannine voorkomt, kies je beter voor witte wijn of wijn met een lager tanninegehalte.

4. Matig je inname
Thuis in je zetel is het makkelijk om traag te nippen aan je glas wijn, maar in het bijzijn van anderen is het al een heel stuk moeilijker. En natuurlijk is minder alcohol drinken de beste manier om een kater te vermijden. Hou dus ook bij sociale gelegenheden in de gaten hoeveel je drinkt.