5 wetenschappelijk bewezen manieren om een betere moeder te zijn voor je kind

doorNele Annemansop 12/03/2019

Elke mama botst weleens tegen enkele momenten die niet zo pedagogisch verantwoord lijken (lees: gauw die tablet in hun schoot gooien om ze rustig bezig te houden of ze een boterhammetje met choco serveren zodat ze ophouden met mijmeren). Dat maakt helemaal geen slechte moeder van je. Want wat als we je vertellen dat goed ouderschap helemaal niets te maken heeft met deze valkuilen? Van deze vijf geheimen is daarentegen wél bewezen dat ze je moederskills een boost geven.

1. Kies voor een fulltime job

Uit een studie bij 50.000 volwassenen uit 25 landen blijkt dat de dochters van werkende moeders langer studeren, sneller aan een job raken en later meer verdienen. En carrièregerichte moeders kunnen ook hun toekomstige schoondochters of -zonen een dienst bewijzen. Zo zijn de zonen van werkende moeders geneigd om meer tijd te besteden aan huishoudelijk werk en om te trouwen met iemand die werkt. Daarnaast kan het ook een positieve invloed hebben op de fysieke gezondheid van je kinderen. Een studie van het Berlin Social Science Center wijst namelijk uit dat moeders die een gewone fulltime job hebben, de BMI van hun kinderen positief kunnen beïnvloeden. Zo is de kans op overgewicht veel kleiner als de moeder tussen de 35 en 40 uur per week werkt, vergeleken met mama’s die minder dan dan 24 uur of meer dan 41 uur per week werken.

2. Leg je kinderen belachelijk vroeg in bed

Ouders die hun kinderen vroeg in bed leggen hebben niet alleen meer uren om naar Netflix te kijken, maar geven ook de gezondheid van hun kinderen een boost. Zo zou een vroege bedtijd gunstig voor zowel hun fysieke, emotionele als cognitieve ontwikkeling. Deze studie toont bijvoorbeeld aan dat een late bedtijd én bij je kinderen blijven als ze in slaap vallen, een erg slechte invloed hebben op hun slaappatroon. Zo ervaren ze meer moeilijkheden om de slaap te vatten en worden ze vaker wakker. Kinderen met geen vast tijdstip om naar bed te gaan, komen in het algemeen ook aan minder slaap per nacht.

3. Ga voor een digitale detox

Uit een studie van de professor in gezin- en consumentenwetenschappen Brandon McDaniel blijkt dat er een verband is tussen door technologie geobsedeerde ouders en de daaruitvloeiende gedragsproblemen bij kinderen. Zo toont zijn onderzoek aan dat ouders die verslaafd zijn aan hun smartphone (lees: je smartphone elke minuut willen checken, niet zonder kunnen en ernaar grijpen als je je eenzaam voelt), een verstoorde relatie ondervinden met hun kinderen. En dat voelen hun kinderen ook aan: ze vertonen meer agressief gedrag, hebben vaker huilbuilen en kroppen hun gevoelens vaker op. Hoog tijd dus voor een digitale detox! Geen idee hoe je eraan begint? Hier vind je ons ultieme stappenplan.

4. Zing voor je baby

We weten dat baby’s de stem van hun ouders herkennen als ze nog in de baarmoeder zitten. Maar er zijn nog voordelen voordelen verbonden aan het zingen voor je kinderen. Zo blijkt dat zingen baby’s twee keer langer kalm houdt dan praten. Psychiaters aan de Stanford University School of Medicine ontdekten dan weer dat het de sociale vaardigheden van je kind verbetert. Uit ander onderzoek blijkt dat het horen van de moederstem ook je kinderen hun emotionele welzijn en wiskundige en wetenschappelijke vaardigheden kan verbeteren. Bonus: voor je baby of peuter maakt het niet uit of je klinkt zoals Beyoncé of niet.

5. Ren met ze rond

Uit onderzoek aan de universiteit van Cambridge blijkt dat actieve moeders, ook actievere kinderen hebben en dus ook gezondere. En hoe actiever de moeder, hoe actiever het kind. Kortom, zweterige moeders = gezonde kinderen.