Zo help jij je kind de juiste sport te kiezen

doorValérie Wautersop 10/07/2019

Tennis, voetbal, basketbal, dans, ... er is tegenwoordig een gigantisch aanbod aan sporten die je kind kan uitoefenen. Maar hoe help je je kind om de juiste keuze te maken? Niet ieder kind heeft immers evenveel aanleg voor elke sport. Met deze tips helpen we je alvast een eind op de goede weg.

1. Zoek een sport waaraan je kind écht plezier beleeft

Veel ouders zeggen dat wanneer hun kind plezier heeft in de sport en plezier heeft in het competitiedeel, veel zaken vanzelf gaan. Ze letten zelf op hun voeding en op hun slaap, ze maken zelf hun sporttas klaar en zorgen dat ze op tijd zijn. Zonder goesting en plezier, is de top bereiken moeilijk. Bij de keuze van de sport staat die ene voorwaarde dat het kind plezier heeft in de sport met stip op nummer één. Wanneer het kind de sport echt niet graag doet, heeft het recht op iets anders. Er is keuze genoeg.

2. Hou rekening met de persoonlijkheid van je kind

Bij de keuze van de sport kan ook de persoonlijkheid van het kind een rol spelen. Waar krijgt je kind energie van? We geloven dat hoe meer de sport bij de persoonlijkheid van je kind past, hoe meer het kind intrinsiek gemotiveerd zal zijn om de competitiesport te blijven uitoefenen. Een kind dat graag en veel tussen de mensen is, voelt zich misschien beter in een teamsport? Hij of zij vindt het misschien gewoon saai om tien kilometer alleen te lopen?

3. Pas op voor zelfprojectie

Ben je zelf een sporter geweest? Pas dan op voor zelfprojectie. Hoewel het op bepaalde vlakken wel gemakkelijk kan zijn, heeft het ook zijn nadelen. Het is niet omdat we als ouder zelf een goede atleet waren, dat ons kind dat automatisch ook is. Kinderen mogen de sport niet blijven volhouden omdat ze denken dat ze zo in een goede blaadje van hun ouders komen te staan.

4. Hou rekening met het lichaamstype van je kind

Een goede training zorgt ervoor dat een lichaam de sport aankan en dat de juiste spieren worden versterkt. Zo groeit het lichaam beetje bij beetje naar het lichaam dat perfect geschikt is voor de gekozen sport. Toch hangt ook een deel af van het lichamelijk gestel dat het kind qua aanleg heeft. De medische wereld, personal trainers en kinesisten gebruiken volgend onderscheid in lichaamstypes: ectomorf, endomorf en mesomorf.

Een ectomorf lichaam kan je herkennen aan een eerder tengere lichaamsbouw die iemand van nature heeft. Het is vaak iemand die veel kan eten zonder aan te komen. Over het algemeen is de lichaamsbouw mager, hoekig en lang. Deze persoon heeft van nature weinig lichaamsvet, weinig of geen rondingen en weinig spieropbouw. Qua fysiek lichaamstype zouden duursporten zoals marathons en wielrennen een goede keuze zijn.

Een mesomorf lichaam is van nature slank en atletisch gebouwd. Het is een sporterslichaam dat bijna elke sport aankan. De spieren zijn goed ontwikkeld en de schouders zijn redelijk breed. Snelle, actieve en explosieve sporten die veel kracht vereisen zijn ideaal voor dit lichaamstype.

Een endomorf lichaam kan je herkennen aan de relatief korte ledematen, een korte nek en de rondere vorm. De heupen zijn breed en de gewrichten zwaar. De spieren zijn minder ontwikkeld dan bij de mesomorf. Voor dit lichaamstype zijnbehendigheidssporten zoals boogschieten ideaal.

Natuurlijk is het moeilijk om er eentje uit te halen, en zijn de meeste lichamen mengvormen van de drie types. Het heeft toch zijn nut om er iets langer bij stil te staan, want elk lichaam heeft een eigen manier van trainen en ontwikkelen. Elk lichaam toont bepaalde vorderingen op een andere manier, en elk lichaam heeft sporten die meer of minder geschikt zijn. Zo is een ectomorf lichaam minder geschikt om te bobsleeën en een endomorf persoon zal minder aangelegd zijn om op pointes door de lucht te zweven. Wanneer het lichaam de gekozen sport aankan, is dat goed. Indien het niet het geval is, dan verhoogt dit het risico op teleurstellingen of blessures. Om te weten welke sport bij het lichaam van je kind past, kan je verschillende testen doen, of eens aankloppen bij een sportarts of kinesist.

“Vergeet je sportzak niet, hoe je gezinsleven te organiseren als competitiesport je huiskamer binnensluipt” is verschenen bij Borgerhoff & Lamberigts en kost 22,99 euro. Voor meer info: https://borgerhoff-lamberigts.be/boeken/vergeet-je-sportzak-niet