10 makkelijke manieren om calorieën te besparen

doorValérie Wautersop 14/02/2017

Hier en daar wat calorieën besparen zal je niet meteen merken op de weegschaal. Maar wanneer je je levensstijl op deze manier blijvend verandert werpt dat zeker en vast zijn vruchten af.

Drink je koffie of thee puur
Uit recent onderzoek, gepubliceerd in The Journal of Public Health, blijkt dat wie z’n koffie zonder melk drinkt ongeveer 69 calorieën per dag bespaart. Theedrinkers besparen zo’n 43 calorieën per dag door hun warme drankje puur te drinken.

Eet een vezelrijk ontbijt
Wie kiest voor een ontbijt rijk aan vezels zal zich veel sneller verzadigd voelen, en bijgevolg ook minder eten. Havermout is daarom een goede ontbijtoptie. Goed om weten: wie ’s ochtends ontbijt met havermout consumeert bij de lunch ongeveer 31% minder calorieën dan wie ontbijt met zoete ontbijtgranen.

Drink spuitwater in plaats van frisdrank
1 blikje frisdrank inruilen voor 1 blikje spuitwater bespaart je ongeveer 150 calorieën per dag. Voeg fruit of een beetje zoetstof toe als je je water een smaakje wil.

Eet genoeg proteïnes gedurende de dag
Zorg ervoor dat je genoeg proteïnes binnenkrijgt, want ook deze zorgen ervoor dat je langer een vol gevoel behoudt. Je vindt ze in noten, zaden, mager vlees, soja en melkproducten.

Let op met sladressing en dergelijke
Ok, je hebt dan wel voor een slaatje gekozen als lunchoptie, maar dat wil niet automatisch zeggen dat je ook minder calorieën binnenkrijgt. Toppings als kaas, croutons, spekjes, sladressing en zelfs gedroogd fruit bevatten al snel heel wat ‘verborgen’ calorieën.

Bestel je lunch voor je hongerig bent
Werk je ergens waar het mogelijk is om op voorhand een broodje te bestellen? Maak daar dan handig gebruik van, en wacht niet met bestellen tot je hongerig bent. Wie zijn lunch bestelt voor hij of zij zich hongerig voelt kiest haast automatisch voor de minder vette optie.

Hou je keuken schoon
Wanneer je omgeving rommelig en chaotisch is, ben je al sneller geneigd om minder op je dieet te letten. Uit onderzoek gepubliceerd in Environment and Behavior blijkt dat vrouwen die 10 minuten in een rommelige keuken doorbrachten twee keer zoveel koekjes aten dan vrouwen die zich in dezelfde keuken bevonden wanneer deze volledig opgeruimd en georganiseerd was.

Kook vaker thuis
Uit onderzoek blijkt dat wie zes tot zeven maaltijden per week thuis kookt gemiddeld 150 calorieën per dag minder consumeert dan wie slechts 1 keer of minder per week thuis kookt.

Gebruik minder olie tijdens het koken
Ga je wokken? Kies dan voor een antikleefwok. Door het gebruik van olie sluipen er al snel heel wat verborgen calorieën in je maaltijd. Wist je dat 1 eetlepel olie al snel 120 calorieën bevat? Een andere optie is om de olie te vervangen door bouillon. Extra bonus: je groeten krijgen meteen extra smaak.

Eet niet voor de TV
Voor de televisie eten is vragen om problemen. Het zorgt ervoor dat we ons sneller overeten, omdat we niet echt letten op wat we in onze mond steken. Bovendien kan het ook gebeuren dat onze hersenen niet goed registreren wat we allemaal gegeten hebben, waardoor we sneller weer een hongergevoel ervaren.