14 manieren om je namiddagdipje snel te verhelpen

doorNele Annemansop 31/07/2016

Klokslag 14 uur: je energiepeil zakt naar zijn dieptepunt, je concentratie neemt iedere minuut gestaag af, je scherm wordt troebel en je geeuwt erop los. Je hebt een namiddagdipje. Voor je grijpt naar die verleidelijke chocoladereep of een lekker pakje chips, zochten wij enkele betere manieren uit om snel komaf te maken met die o zo vervelende namiddagdip.

1. Ga ‘s middags naar buiten
Een korte stop bij de sportschool verhoogt niet alleen je productiviteit, het weert je ook tegen slaperigheid. Doe enkele lichte oefeningen tijdens de middag en keer vol energie terug naar je werk. Heb je geen tijd om naar de sportschool te gaan? Probeer dan om een kwartiertje te wandelen tijdens je middagpauze.

2. Hou voldoende afstand tot je scherm
Om vermoeidheid van je ogen te voorkomen, hou je het best een veilige afstand van ongeveer een armlengte tot je scherm. Of probeer een hippe beeldschermbril.

3. Rek je uit
Een beetje stijf of vermoeid? Dan kan stretchen wonderen doen om je een energieboost te geven.

4. Stap eens rond
Om je productiviteit te verhogen is het goed om af en toe eens rond te lopen. Sla even een praatje met een collega of haal buiten een frisse neus.

5. Neem een handdoek
En gooi wat koud water op je gezicht om wakker te worden.

6. Drink groene thee
Met iets minder cafeïne dan koffie, kan een kop groene thee je door je middagdipje helpen zonder dat je heel de nacht wakker ligt.

7. Neem een snack
En dan bedoelen we niet die lekkere chocoladereep. Probeer een stuk fruit, een handvol noten of een andere eiwitrijke snack om alert te blijven. Een suikerrijke snack doet je energiepijl voor even stijgen om daarna tot een suikercrash te leiden waardoor we nog meer slaperig worden.

8. Probeer eens al wandelend te vergaderen
Heb je een meeting met iemand? Stel dan voor om die eens buiten te doen terwijl jullie een mooie wandeling maken.

9. Verwissel van taak
Al uren aan hetzelfde project of dezelfde taak bezig? Probeer dan even iets anders te doen om gestimuleerd en alert te blijven.

11. Plan een afspraak
Moet je naar de tandarts? Maak dan een afspraak tijdens je middagpauze. Je ontvlucht even je werkomgeving, je hoeft je afspraak niet in je vrije tijd te regelen én je voorkomt om te eten aan je bureau. Win-win-win!

12. Neem een pauze
Moe? Neem dan vijf minuten om even iets anders te doen. Bel een vriendin of vul een kruiswoordpuzzel in om je lichaam en geest een pauze te gunnen.

13. Eet een kauwgum
Uit onderzoek blijkt dat kauwen kan helpen tegen vermoeidheid. Kies voor de suikervrije of de cafeïnehoudende versies.

14. Zet muziek op
Luister naar je favoriete muziek om je beter te focussen en om je energieker te voelen.