5 eenvoudige oefeningen tegen stress

doorKristina Rybouchkinaop 02/11/2016, laatst bijgewerkt op 02/11/2016

We hebben haast allemaal eindeloze to-dolijstjes, kinderen die beginnen te treuzelen wanneer we het meest gehaast zijn en woon-werktrajecten waar het verkeer vaker wel dan niet muurvast staat. Niet moeilijk dat we nu en dan worden overmeesterd door stress! Om dat probleem onder de aandacht te brengen, is woensdag 2 november uitgeroepen tot Stress Awareness Day. Mindfulnesstrainer Muriël Dalmulder deelt haar tips om je zenuwen vandaag – en alle andere dagen – onder controle te houden.

1. Concentreer je
Het idee achter mindfulness is dat je leert leven in het hier en nu. Als je volledig in het heden bent, heb je tenslotte de kans niet om te piekeren over het verleden of de toekomst. Begin je mindfulnesstraning met korte sessies van 5 minuten per dag. Zet je neer met een rechte rug, ontspan je armen en benen, sluit je ogen en leg een hand op je buik. Voel hoe die op en neer gaat telkens als je in- en uitademt. Tel desnoods een paar keer van 1 tot 10 en terug van 10 naar 1 om met je gedachten bij je adem te blijven. Je zal merken dat je je op slag kalmer voelt.

2. Voel, ruik, proef, luister en kijk
Kies een dagelijkse routinebezigheid uit, zoals je tanden poetsen, boterhammen smeren of aankleden. Voer die handeling vanaf nu met volle aandacht uit. Let op wat je voelt, ruikt, proeft, hoort en ziet. Zo ontstaat er rust in je hoofd, omdat je alleen maar met die activiteit bezig bent.

3. Kraak je vingers
Het is niet aangenaam, zeker niet voor je omstaanders, maar het helpt wel degelijk om eens aan al je vingers te trekken wanneer je onder stress staat. Er lopen heel veel energiebanen door je handen, die erg onder spanning komen als je opgejaagd bent. Door je vingers te kraken of de drukpunten op je handen even te masseren, laat je die spanning los.

4. Focus op het positieve
We creëren allemaal onze eigen werkelijkheid. Hoe we ons voelen hangt met andere woorden af van wat we denken. Kies jij om je te focussen op negatieve kritiek die je ooit hebt gekregen? Dan word je vanzelf bang om tekort te schieten en krijg je faalangst, die resulteert in stress. Beslis je echter om je aandacht te vestigen op complimentjes en successen? Dan krijg je op slag meer zelfvertrouwen, energie en mentale rust.

5. Probeer alternate nose breathing
Voel jij de stressemmer bijna overlopen? Pas dan de alternatieve ademhaling toe. Je kan de oefening overal doen, zowel achter je bureau, rechtstaand in de gang als op het toilet. Steun met je beide voeten stevig op de grond en sluit met de duim van je rechterhand je rechter neusgat helemaal af, terwijl je je wijs- en middelvinger tegen je voorhoofd plaatst. Adem nu langzaam en diep in langs je linker neusgat. Sluit dan met je ringvinger je linker neusgat af en adem langzaam uit langs rechts. Adem terug in langs dat neusgat, sluit het af en adem uit langs links. Zo komt je hele lichaam in balans en vergeet je even al je gejaagde gedachten.

Je kan Muriël contacteren via haar website www.murieldalmulder.com