6 wetenschappelijk bewezen manieren om gemotiveerd te raken (én te blijven)

doorNele Annemansop 02/02/2019

Of je doel nu is om drie keer per week te sporten, gezonder te eten of je blog up-to-date houden, soms is het grootste obstakel dat je tegenhoudt om je doelen te bereiken, jijzelf. Wij geven je graag zes trucjes waarvan wetenschappelijk bewezen dat ze je gemotiveerd houden. Graag gedaan!

Word een ochtendmens

Ja, we weten het: de ochtend heeft bij jou geen goud in de mond. Toch blijkt uit een recent onderzoek in het tijdschrift Health Psychology dat het makkelijker is om ’s ochtends, als je cortisolniveau het hoogst is, nieuwe gewoonten aan te leren. Dus in plaats van je na je werk naar de fitness te sleuren, verhoog je je hartslag beter voor het werk. Kan je jezelf nauwelijks uit bed slepen om op tijd aan te komen op je werk? Probeer dan eens wakker te worden met de Yoga Wake-Up-app, die je letterlijk op je lakens kan doen. Geen excuses meer!

Vertel iemand over je doelen (en blijf die ook op de hoogte houden)

Uit een onderzoek van de Dominican University in California bleek dat de deelnemers 35 procent meer kans hadden om hun doelen te bereiken als ze ze opschreven of met andere personen deelden en vervolgens wekelijks hun vooruitgang bekeken. Het enige probleem? Niet iedereen in je groepchats is benieuwd naar hoe je yogalessen waren. Probeer daarom iemand te vinden die ook wat extra motivatie kan gebruiken en deel jullie wekelijkse vorderingen boven een hapje en een drankje.

Formuleer je deadlines in dagen in plaats van in weken of maanden

In plaats van jezelf op te leggen om het eerste hoofdstuk van je boek tegen volgende maand te schrijven, geef je jezelf beter een deadline van dertig dagen. Dat maakt het, volgens een studie gepubliceerd in het tijdschrift Psychological Science, makkelijker voor je om je toekomstige zelf met je huidige zelf te verbinden en dat zou je motiveren om eraan te beginnen (zelfs als je er geen zin in hebt).

Wees je eigen cheerleader

Wat gaat er hand in hand met je ongemotiveerd voelen? Negatieve gedachten. Wat helpt om die negatieve gedachten om te zetten in positieve? Jezelf vertellen hoe goed je iets doet. Dat blijkt uit een studie gepubliceerd in het tijdschrift Medicine & Science in Sport & Exercice, waarin werd aangetoond dat fietsers die positieve zinnen (zoals ‘je kan het’) bleven herhalen langer konden doorrijden dan de groep die dat niet deed. De groep die zichzelf motiveerde met positieve gedachten ervaarde de tocht ook als minder zwaar (hoewel hun hartslagmonitoren het tegendeel aangaven).

Stel jezelf geen vage maar specifieke doelen

Stel dat je droom is om je eigen bedrijf te runnen, dan klinkt van nul af aan beginnen redelijk ontmoedigend. Om het wel voor elkaar te krijgen, moet je babystapjes zetten, zoals het maken van een businessplan en het vinden van een accountant. Volgens de wetenschappelijke organisatie American Psychological Association hebben mensen die proberen om stap voor stap kleinere doelen na te streven, 90 procent meer kans om die te bereiken dan degenen die streven naar een groot, breder doel. Voel je je dus een beetje overweldigd? Splits je doelen dan op in minitaken. Zelfs met dat ene mailtje zet je al een stap dichter bij je doel.

Geloof in jezelf

Het klinkt misschien een beetje flauw, maar mensen die denken dat ze veel wilskracht hebben zijn gemotiveerder. Voor een studie, gepubliceerd in het tijdschrift Journal of Personality and Social Psychology, volgden onderzoekers 153 studenten gedurende vijf weken. Ze ontdekten dat de studenten die geloofden dat wilskracht een belangrijke motivator was, minder uitstelgedrag vertoonden, minder junkfood aten en minder impulsief geld spendeerden. Hoog tijd dus om de achtergrond van je bureaublad te veranderen naar een geweldig inspirerende quote!