9 manieren om een slechte dag weer helemaal beter te maken

doorValérie Wautersop 12/09/2019

Iedereen kent en heeft ze wel: dagen waarop alles in het honderd lijkt te lopen. Het begint met een vlekje op je favoriete shirt, vervolgens ontdek je dat de koffiemachine kapot is en vanaf dat moment gaat het alleen maar verder bergaf met je dag. Omdat mokken niet helpt -geloof ons, we hebben het getest- geven we je 9 manieren om je mindset te veranderen en van die slechte dag alsnog een feestje te maken. 

1. Lach om iets doms

Lachen is vaak het beste medicijn. Plan enkele minuutjes in om iets op te zoeken dat je gegarandeerd aan het lachen brengt. Dat kan een flauw filmpje zijn, een grappige podcast of een overzicht van leuke kattenfoto’s. Wedden dat je je op z’n minst al iets beter voelt?!

2. Bel je BFF

Een telefoontje met je beste vriendin zorgt niet alleen voor de nodige afleiding, het helpt je ook om bepaalde dingen weer in perspectief te zien. 

3. Las wat beweging in

Lopen, yoga, tennis, zwemmen, lopen of hoelahoepen: het maakt niet uit welke vorm van lichaamsbeweging je doet, zolang je die endorfines maar door je lichaam pompt. Extra bonus voor wie buiten gaat sporten, want dan krijgt je ook frisse lucht en vitamine D binnen.

4. Doe even helemaal niets productiefs…

Nestel je in de zetel met je favoriete boek, kijk naar een hersenloze TV-serie of speel een computerspelletje. Het zal je hersenen helpen om even tot rust te komen en niet langer te focussen op wat er allemaal misloopt.

5. … of net wel

Is even helemaal niets doen niet jouw ding? Dan kan het misschien helpen om op te ruimen of je huis schoon te maken. Enkele dingen van je to-do lijst afvinken geeft je sowieso een voldaan gevoel. 

6. Doe iets vriendelijks voor een ander

Heb je echt een rothumeur en sta je op het punt om in schelden uit te barsten. Hou je in en doe iets vriendelijks voor een ander. Dat hoeft zelfs helemaal niet spectaculair te zijn: hou de deur open voor een ander, lach naar de kassierster van de supermarkt of neem iets lekkers mee voor een collega. Iets liefs doen voor een ander geeft je humeur gegarandeerd een oppepper.

7. Las een klaagminuutje in

Wees niet zo iemand die zegt dat alles in orde is terwijl dat overduidelijk niet het geval is. Sta jezelf toe om een minuutje (of vijf) te ventileren, zodat je al die negatieve energie kwijt kunt. Ga daarna verder met je dag, en sta het niet toe dat die negatieve gevoelens je volledige dag verknallen. 

8. Adem diep in en uit

Wie over z’n toeren is heeft vaak zijn ademhaling niet meer onder controle. Zelfs al voel je je niet hysterisch (maar alleen maar een beetje boos), dan nog loont het de moeite om even stil te staan bij je ademhaling. Adem 3 tot 5 keer die in en uit, en voel onmiddellijk het kalmerende effect hiervan. 

9. Beloon jezelf

Lijkt echt niets te helpen? Beloon jezelf dan gewoon met iets leuks. Soms is een rotdag gewoon wat het is: een rotte dag. Koop dat leuke paar schoenen om jezelf op te beuren, of doe jezelf een extra grote koffie cadeau in die dure koffiebar.