Energiedip? Maak er komaf mee met dit simpele trucje

doorNathalie Topsop 06/11/2019

Beetje moe? Drink ... niet het bekende energiedrankje waarvoor met deze slogan reclame gemaakt wordt, wel een flink glas water. En wel hierom.

Het weerzien met je bed kwam er gisteren aan de late kant. Of een avondje café, een Netflixmarathon of een ziek kind daarvoor de reden is, het resultaat is hetzelfde: vermoeidheid. Voel je nu al de neiging om naar een grote kop koffie te grijpen? Niet meteen de beste keuze, helaas. Gelukkig vind je de betere optie waarschijnlijk vlakbij je koffiezet: een flink glas water.

Dat is in ieder geval wat wetenschappers van de University of Conneticut adviseren, nadat ze het effect van milde dehydratatie - oftewel wanneer je wacht met drinken tot je echt dorst hebt - op het gemoed van vrouwen onderzochten. Daarvoor onderwierpen ze er een vijfentwintigtal drie dagen lang aan allerlei cognitieve en lichamelijke tests. Wie sprake was van milde dehydratatie en dus niet de aanbevolen hoeveelheid water per dag binnenkreeg, scoorde minder goed op de tests. Nog opvallender was de impact op hun gemoed en energieniveau. Ze gaven namelijk sneller aan vermoeid te zijn en gaven hun eigen welbevinden een minder hoge score.

Bleef je de nacht voordien wat te lang op je barkruk plakken of werd dat ene glas wijn in de zetel een fles, dan heb je nog een andere reden om zéker voldoende water te drinken: alcohol en zoute snacks (want een drankje komt nooit alleen) hebben een dehydraterend effect. Dat resulteert in typische katerverschijnselen als hoofdpijn, lusteloosheid, prikkelbaarheid en, jawel, vermoeidheid. Conclusie: eerst water, de rest komt later!