Exit chaos op je bureau: zo hou je je werkruimte ordelijk

doorNele Annemansop 10/11/2020

Lijkt jouw bureau eerder op een jungle dan op een ordelijke werkplek? Geen paniek! Wij vroegen aan interieurstyliste Anne-Catherine Gerets haar beste tips en tricks.

‘Veel mensen struggelen om hun bureauruimte ordelijk te houden. Op je bureau komen namelijk heel veel spullen en papieren terecht, zeker als je soms thuiswerkt. En soms duurt het wel even om je bureau en werkruimte op orde te krijgen, maar eens je zover bent kan je er wel meteen de vruchten van plukken.’

‘Ordelijk leven is niet alleen een kwestie van systemen, maar ook van gewoontes. Als je post krijgt, open en beantwoord die dan direct. Moet je een factuur betalen? Laat die dan niet liggen. Anders belandt ze weer op een stapel en voor je het weet zie je door de bomen het bos niet meer.’

‘Je kan in je bureau ook het best werken met brievenbakjes, ordners en lectuurbakken. Ook een prik-, magneet- of krijtbord is handig. Hang overal labels op om goed aan te tonen wat waarin thuishoort. Om nog meer overzicht te krijgen, kan je in je ordners nog werken met onderverdelingen. Zo vind je alles altijd snel terug.’

‘Zet op je bureau een brievenbakje voor alle dringende, recente en lopende zaken. Maak onderverdelingen voor je werk, hobby’s of kinderen. Pas wanneer die zaken afgehandeld zijn, kan je ze in een grote mappen steken. Schrijf zeker ook een datum op je notities. Zo weet je hoelang ze in je to-dobakje blijven zitten en als je iets te lang uitstelt.’

‘Zijn jullie thuis met meerdere personen? Hang dan een leuk prikbord op in de bureauruimte om jullie beter te organiseren. Je kan er de serieuze dingen zoals je betalingen op schrijven, maar ook de leuke zoals een countdown naar een vakantie.’

Meer lezen? ‘Insta Interieur’, Anne-Catherine Gerets (Borgerhoff & Lamberigts, € 24,99).