Get Your Sh*t Together, en wel zo!

doorNathalie Topsop 30/06/2017

Voel je je wel eens ondergesneeuwd op kantoor, terwijl je eigenlijk eens een keer op tijd wil vertrekken? Zit je soms vastgelijmd aan de bank, terwijl je eigenlijk nog duizend-en-een dingen zou moeten doen? Of lukt het maar niet om dat ene droomproject gerealiseerd te krijgen. Drie keer check, wat ondergetekende betreft. Maar nu komt het goede nieuws: Sarah Knight gidst mij en jou in 'Get Your Sh*t Together' naar een leven waarin we alles wél voor elkaar krijgen. Enkele tips op een rijtje.

Zo zet je een rem op je mailverkeer:

Behandel je je outbox als je eigen persoonlijke verbale kotsbak? Of ben je urenlang bezig om lange, perfecte mailtjes op te stellen die geen hond leest? Of heb je misschien acht verschillende conversaties met dezelfde persoon lopen? Steek je hand eens in eigen boezem. Als het probleem van je overstromende mailbox (deels) aan jezelf te wijten is, dan is het tijd om dit verschijnsel in de kiem te smoren. Sarah Knight geeft je er een paar:

  • Ga voor het totaalpakket. Als je regelmatig met je baas/collega/klant mailt, probeer je uitingen dan te beperken tot een of twee mailtjes in plaats van vijf, zes of zestien. Als je vraag of idee niet om een dringend antwoord vraagt, sla het mailtje dan op als een conceptbericht waaraan je in de loop van de week nog van alles kunt toevoegen. Hierdoor kun je het kaf van het koren scheiden en kom je er op woensdag misschien achter dat de vraag van maandag, die je als concept hebt opgeslagen, volledig overbodig is. Klik gewoon op delete, niemand hoeft er iets van te weten.
  • Kies voor de ouderwetse manier. Als in: pak de telefoon en steek de gang over. Zwengel de walkietalkies aan. Het kost misschien minder tijd om een echt gesprek met een echt mens te voeren dan het kost om de hele tijd over en weer te mailen, zeker als je ook nog aandacht moet schenken aan het vinden van 'de juiste toon'. Een toon komt doorgaans behoorlijk duidelijk je mond uit rolllen, daar heb je geen emoticons voor nodig.
  • Doet het ertoe? Niet elk idee dat in je hoofd opkomt, verdient het om meteen in een mailtje worden gezet. Bezint dus alvoor u een nieuw bericht begint.

Zwakheid, uw naam is afleiding:

Afleiding, het is een langzaam, sluipend gif dat van binnenuit al je plannen verziekt. Daarom moet je leren om deze stoorzender buiten de deur te houden. Dat doe je zo:

  • Bescherm jezelf
    Net zoals je bij een overstroming zandzakken voor de deur legt, moet je ook je eigen zwakheden kennen. Als je voortdurend de drang voelt om Facebook te checken en je productiviteit daaronder te lijden heeft, zet er dan een slot op. Via speciale websites kan je het sociale medium bijvoorbeeld voor een tijdje blokkeren.
  • Blus de brand
    Toch toegegeven aan de verleiding? Stop dan met excuses à la 'nog vijf minuutjes'. Stop ermee, en wel nu meteen.
  • Plan een pauze

Wees een Elsa en 'Let it go':

Ha, bijna vakantie! Ter voorbereiding doe je het volgende: je maakt een week van tevoren al je werk af, werkt daarna een week vooruit en probeert vervolgens allerlei taken af te maken die tijdens je afwezigheid misschien moeten gedaan worden, maar waarvan je collega's nog niet eens weten dat ze bestaan. Herkenbaar? Dan ben jij een van die mensen die 'je verantwoordelijkheid nemen' naar het niveau van een chronische maagzweer stuwt.
Weet: het is jouw taak om je eigen shit op orde te hebben, niet om je druk te maken over die van een ander.
Dingen loslaten die je toch niet kunt beïnvloeden is een belangrijke stap in het proces van mentaal opruimen. Moet je de boel de boel laten? Natuurlijk niet! Maar je hoeft ook niet vooraf van alles te doen dat misschien helemaal niet gedaan hoeft te worden.

Ontdek waar je wel een f*ck om wilt en moet geven om je leven te leven zoals jij wilt. Een krachtige, grappig geschreven en nuttige gids om eindelijk je doelen te bereiken. Get Your Sh*t Together, Sarah Knight (Kosmos Uitgevers, € 17,50).