Gezonder op de werkvloer: 7 manieren uitgetest

doorLynn Guillaumeop 14/02/2020

We werken harder dan ooit aan onze gezondheid. Voor en na de werkuren toch, want uit onderzoek blijkt dat we op de werkvloer veel minder oog hebben voor die gezonde levensstijl. Wij testten zeven makkelijke manieren om daar verandering in te brengen!

No Talk Mondays

Wat is het? No Talk Tuesdays – met als credo ‘stilte, hier wordt gewerkt!’– vinden stilaan hun weg naar de werkvloer. Omdat er op maandag meer collega’s aanwezig zijn op de redactievloer, maakten wij er No Talk Mondays van. Een volledige werkdag leek ons wat veel van het goede. Wij gingen voor een stille maandagnamiddag.

Dit zegt de deskundige: Sanne Stegen, doctor in de bewegingswetenschappen en projectmanager bij Energy Lab: "Mails, telefoons, collega’s die binnen- en buitenlopen ... Op kantoor kunnen tal van stoorzenders je uit je concentratie halen. No Talk Tuesdays – of in dit geval No Talk Mondays – zorgen voor minder afleiding en meer focus. Maar niet op elke afdeling werkt zo’n initiatief even goed. Als een bedrijf er een regel van wil maken, is het belangrijk dat er een draagvlak voor is. Persoonlijk vind ik een volledige ‘stille’dag weinig realistisch. Ga liever voor een halve dag, bij voorkeur voor de middag. Uit onderzoek blijkt dat mensen dan beter presteren en creatiever zijn. Vind je een halve dag nog altijd moeilijk? Ook korte, stille tijdsblokken werken prima. Af en toe een uurtje ongestoord doorwerken kan deugd doen. We weten allemaal dat multitasken nefast is voor je prestatie."

Ons verdict:
Redactrice Ann
: "Ja ,ik werk op de No Talk Mondays uiteindelijk efficiënter. Maar ik moet wel een koptelefoon met muziek op mijn hoofd zetten, of ik voel me heel ongemakkelijk in de ijle stilte."

Redactrice Nele: "Hoewel ik er af en toe van kan genieten dat het stil is – en op die momenten vaak meer werk verricht – voelt een ‘verplichte’ stilte eerder aan als een straf. Echt bevorderlijk voor de sfeer vind ik het niet. Bovendien delen we de werkvloer met andere redacties, dus als het alleen op ons eiland stil is, mist dat zijn effect."

Een opgeruimde werkplek

Wat is het? Een opgeruimd bureau zou helpen om effectiever én met minder stress aan de slag te gaan. Een aanrader of niet? Wij testten het uit.

Dit zegt de deskundige: Sanne Stegen: "Een opgeruimd bureau zorgt voor minder afleiding en verhoogt de productiviteit van de werknemers. Daarnaast is er het imagovoordeel: een leeg bureau oogt nu eenmaal beter dan een ontplofte papierboel. Ook met het oog op flexwerken is een clean desk interessant. Maar er is ook een keerzijde aan de medaille, want creatievelingen voelen zich in een chaotische werkomgeving meer gestimuleerd. Precies daarom ben ik er niet zo’n voorstander van om die regel zomaar aan iedereen op te leggen. Goed weten wie je werknemers zijn en wat zij nodig hebben, is belangrijk. Een‘leegbureaubeleid’ kent winnaars en verliezers."

Ons verdict:

Redactrice Valérie: "Ik ben een notoire sloddervos en mijn bureau ligt er meer wel dan niet rommelig bij. Deze challenge dwong me om regelmatig grote kuis te houden. Wat bleek? Een opgeruimde werkplek brengt duidelijk meer rust in je hoofd. Ik zou het niet anders meer willen."

Redactrice Ann: ‘"k pas. Waar zou ik met al mijn spullen heen moeten? Er is een tekort aan opbergruimte en in sommige jobs heb je nu eenmaal meer werkmateriaal. Bovendien hou ik wel van een gepersonaliseerd bureau. Je werkt er acht à negen uur per dag aan, dan is het wel zo fijn dat je je goed voelt in je omgeving. In coworkspaces wordt toch ook extra aandacht besteed aan het interieur, zodat mensen er willen komen werken? Waarom zou je dan van je vaste werkplek een steriele doos maken?"

Wandelvergaderingen

Wat is het? Onder het motto‘alle beetjes helpen’ besloten wij onze vergaderingen al wandelend te voeren. Dat zorgt trouwens niet alleen voor meer beweging door de dag heen, het zou ook de productiviteit en creativiteit ten goede komen.

Dit zegt de deskundige: Sanne Stegen: "Al wandelend vergaderen is een goede manier om de vele zituren te doorbreken, maar we weten ook dat er tijdens zo’n wandeling meestal niet stevig doorgestapt maar wel geslenterd wordt. Het bevindt zich dus net als werken aan een stabureau, de lift nemen in plaats van de trap en huishoudelijke taken, in de categorie van ‘lichte beweging’van de bewegingsdriehoek. Bij mensen met een erg passieve levensstijl kunnen zulke kleine maatregelen een gunstig effect hebben, maar wie fit en gezond is hoeft er geen wonderen van te verwachten. Al staat het natuurlijk buiten kijf dat elke vorm van beweging je lijf ten goede komt. En dan is er nog het mentale aspect. Van langdurig zitten word je moe en lusteloos. Uit onderzoek blijkt dat beweging de prefrontale cortex – het hersendeel dat voor initiatief zorgt – aanwakkert. Ideeën komen er niet na een lange dag zitten. Trek er dus liever wat vaker opuit."

Ons verdict:

Redactrice Valérie: "Ik ben positief verbaasd. Een wandelvergadering voelt minder geforceerd dan een gewone vergadering én wat besproken moet worden, komt effectief ook ter sprake. Ik ben fan, al blijft een ‘klassieke’ vergadering af en toe nodig: soms moet je nu eenmaal een en ander kunnen neerschrijven."

Redactrice Nele: "In het begin leek niemand echt over het werk te praten, maar toen we dan toch aan de eigenlijke vergadering begonnen, verliep die vlotter en meer to the point dan anders. Het werkt dus productiever, voelt minder stijfjes aan dan een gewone vergadering én doet je nog eens buitenkomen. Als het van mij afhangt een blijver!"

Redactrice Nathalie: "Een leuk alternatief voor meetings in een duffe vergaderzaal, maar ik vond het net iets moeilijker om me te focussen. Een strakke hand is dus een must."

Wandelen met de collega’s

Wat is het? Ettelijke bezoekjes aan het toilet, de printer en de keuken ten spijt: een dag op kantoor levert gemiddeld amper 2.000 stappen op. Om het doel van 10.000 passen per dag te behalen, moet er dus nog heel wat gestapt worden. Kan een wandeling tijdens de lunchpauze helpen? Wij doopten onze lunchpauze op dinsdag om tot wandelmoment van de week.

Dit zegt de deskundige: Sanne Stegen: "Het Vlaams Instituut Gezond Leven raadt aan om dagelijks 10.000 stappen te zetten of dertig minuten matig actief te bewegen: stevig doorwandelen, rustig fietsen,met de kinderen spelen ... Kortom: bewegen waarbij je hartslag verhoogt zonder dat je naar adem moet happen of begint te zweten. Een wandeling tijdens de middagpauze is daar een mooi voorbeeld van. Na een aantal uren op een bureaustoel doet het deugd om even de frisse buitenlucht op te snuiven. Wandelen heeft bovendien ook een gunstig effect op je bloedsuikerspiegel. Doordat je spieren in actie schieten ,beginnen ze meteen de suikers (en vetten) in je bloed te verbranden, zodat je bloedsuikerspiegel na de lunch niet de hoogte inschiet. Een echte aanrader dus!"

Ons verdict:

Redactrice Valérie: "De eerste keren voelde de middagwandeling een beetje als spijbelen, maar na verloop van tijd verdween het schuldgevoel. We ontdekten in de buurt van de redactie heel wat mooie plekjes én scoorden telkens zo’n 5.000 extra stappen. Mooi meegenomen, maar ook best confronterend dat dat extra halfuurtje beweging lang niet genoeg is om de kaap van 10.000 stappen te bereiken."

Lay-outster Carry: "Omdat we tijdens onze wandeltochten niet slenterden maar flink doorstapten, kreeg ik telkens het gevoel dat ik ‘gesport’ had. Een aanrader!"

Lay-outer Gert: "Fijn om even weg te zijn uit je werkomgeving, de zon te voelen en met je collega’s over iets niet werkgerelateerds te praten. Die extra beweging is een mooie plus."

Stabureau StandUp van Jaswig

Wat is het? Dit in de hoogte verstelbare stabureau (uit duurzaam geproduceerd hout) kan voor individueel werk gebruikt worden, maar evengoed tijdens een staande vergadering. StandUp (€ 300) Jaswig. Info:www.jaswig.com.

Dit zegt de deskundige: Sanne Stegen: "De gemiddelde Vlaming brengt dagelijks acht uur op een stoel door, hoogopgeleiden zelfs tot tien uur per dag. We zitten veel te veel. Slecht nieuws voor onze spieren: die passen zich namelijk aan al dat zitten aan. De bilspieren rekken uit, de heupspieren worden korter, de doorbloeding verslechtert ... Zo belasten we onze ‘carrosserie’, met nek- en rugklachten als gevolg. Ook het suikermetabolisme raakt in de war door te weinig beweging. De spieren in ons lijf zijn voor 75 procent verantwoordelijk voor de verbranding van suikers: de bouwstenen van koolhydraten die we eten. Liggen die spieren bijna lam – door te veel te zitten – dan raken die suikers moeilijker opgeruimd en moet ons lichaam extra moeite doen om ze weg te werken. Dat werkt op termijn dan weer andere gezondheidsproblemen, zoals hart- en vaataandoeningen, verhoogde cholesterol ... in de hand. Onze spieren zijn niet gemaakt voor inactief gedrag. Het komt er dus op aan om het zitten voldoende te onderbreken. Een stabureau zoals dit activeert de grote beenspieren en kan daarbij helpen. Verwacht niet dat je ervan zal afvallen – bij staand werk verbrand je maar evenveel calorieën als met zittend werk – maar doordat je spieren actief zijn en je heup uit die zithouding komt, voorkom je rugklachten. Fysiologische effecten zoals een verbeterd suikermetabolisme zijn er slechts in lichte mate. Daarvoor moet je ook af en toe wandelen. Pak rechtstaand werken verstandig aan. Om spataders tegen te gaan raden we aan om maximaal een uur ononderbroken recht te staan. Je kan ook beter niet langer dan vier uur per dag rechtstaand werken. Als afwisseling en voor het uitvoeren van korte taken is een stabureau ideaal. Probeer het zo veel mogelijk te integreren bij de andere bureaus. Als je telkens je laptop moet verplaatsen of je naar een andere ruimte moet begeven, kan dat voor een drempel zorgen. Aangepaste zitstabureaus – waarbij je met één druk op de knop de hoogte van je bureau aanpast – zijn in dat opzicht een handigere (maar een stuk duurdere) oplossing."

Ons verdict:

Redactrice Lynn: "Dankzij het verstelbare bureaublad pas ik het bureau makkelijk aan mijn lengte aan. De juiste stahouding vinden is lastiger. In het begin sta ik voortdurend te wiebelen, maar zodra ik mijn draai gevonden heb, is het zalig. Werken voelt meer ontspannen aan en lijkt beter te vlotten. Als afwisseling voor de vele zituren vind ik dit stabureau een echte aanrader."

Redactrice Birte: "Ik ben een grote fan van het stabureau en hoop dat er in ons bedrijf op alle redacties komen. De eerste keer testte ik het uit vlak na de middag. Ideaal, want vaak heb ik na de lunch een energiedip. Meestal probeer ik die met koffie te bestrijden, deze keer door rechtstaand te werken. En zoals ik hoopte, is de dip nergens te bespeuren en kan ik geconcentreerd werken. Hopelijk is dit een blijvertje!"

BuzziBalance high

Wat is het? De schommelende BuzziBalance-poef biedt niet alleen akoestische voordelen, hij zet ook lichaam en geest aan het werk. BuzziBalance small (vanaf € 1.290). Info:www.buzzi.space.

Dit zegt de deskundige: Sanne Stegen: "Ik heb de poef zelf nog niet gebruikt, maar hij lijkt me te laag om een correcte zithouding te promoten. Net zoals een zitbal gaat het hierbij nog altijd om zitgedrag. Dat vele zitten moeten we volgens de nieuwe bewegingsdriehoek van het Vlaams Instituut Gezond Leven net doorbreken. Idealiter sta je elk halfuur even recht of neem je een andere werkhouding aan. Zelfs al is je bureau perfect aangepast aan jouw ergonomische noden, als je niet genoeg varieert en beweegt, levert het je weinig voordelen op. Met een goede afwisseling tussen een (slechte) bureaustoel, zitbal, zitpoef, wandel- of stabureau breng je het er dan een stuk beter van af. Conclusie? Wiebelen op deze BuzziBalance-poef kan een leuke afwisseling zijn, maar vul het aan met andere zithoudingen en zorg daarnaast vooral voor voldoende beweging."

Ons verdict:

Redactrice Lynn: "Om er een ganse werkdag op door te brengen vind ik de BuzziBalance te laag. De poef verschuift dus al snel van mijn bureau naar het zithoekje in het kantoor van onze hoofdredactrice. Zenuwen tijdens een evaluatiegesprek? Die verdwijnen al wiebelend als sneeuw voor de zon. En ook brainstormen en vergaderen lijkt vlotter te gaan op de beweeglijke stoel. Conclusie? Een bureaustoel vervangen kan de poef niet, maar als creativiteitsbooster maakt hij zijn belofte wel waar."

Fruitmand 5 Healthy Days

Wat is het? Lekker seizoensfruit op de werkvloer: dat bevordert niet alleen de gezondheid van werknemers, ook werkgevers varen er wel bij. De fruitmanden zijn namelijk honderd procent fiscaal aftrekbaar en dus een makkelijke manier om personeel extra in de watten te leggen. Een mand met 10 kg fruit – goed om een week lang 8 à 12 werknemers van hun dagelijkse portie fruit te voorzien – kost € 34,90 (excl. 6% btw). Gratis levering in gans België. Meer info: www.5healthydays.be.

Dit zegt de deskundige: Sanne Stegen: "We weten allemaal dat we dagelijks twee à drie stukken fruit zouden moeten eten, het liefst telkens met een verschillend kleurtje. Zo krijg je een rijke mix aan vitaminen, mineralen en andere bioactieve stoffen, zoals antioxidanten die beschermen tegen de vrije radicalen in de lucht. Fruit aanbieden aan je personeel is sowieso een goed idee. Maar de ervaring leert dat er vaak meer nodig is om werknemers een duwtje in de ‘gezonde richting’ te geven. Daarom zijn wij voorstander van een globale aanpak waarbij werknemers als het ware ondergedompeld worden in een gezondere werksfeer. Met losse initiatieven bereik je weinig als de bedrijfscultuur niet verandert. Het liefst van al gaat het dus verder dan een fruitmand (waar vooral de fruitliefhebbers van genieten), maar zorgt een doordachte campagne voor een grotere mindswitch. Pak het ludiek aan. Plaats bijvoorbeeld een schaal met suikertorentjes en stukken fruit naast de snoepautomaat,trakteer je personeel eens op groentesmoothies of fruitsatés ...Niemand wordt graag met de vinger gewezen, dus een ferme knipoog is belangrijk."

Ons verdict:

Redactrice Lynn: "Mijn gezonde snack is al geregeld: een welgekomen vinkje op mijn to-dolijst. Bovendien biedt de mand véél meer keuze dan mijn koelkast. Ik ben fan."

Redactrice Nathalie: "Op‘dode’momentjes ben ik nogal geneigd om verstrooiing te zoeken in eten. Tot voor kort nam die kleine eetpauze de vorm aan van een zakje chips. Met dat fruit in de buurt werd het echter gezond snacken: ik ontdekte dat ook een handjevol druiven prima hielp om een tijdelijk writer’s block te verdrijven."