Het gezondheidspaspoort van Saartje Vandendriessche

doorTatjana Peetersop 11/08/2018

Elke week brengen wij het gezondheidspaspoort van een man of vrouw met een hoge Goed Gevoel-factor. Deze week is het de beurt aan Saartje Vandendriessche (43), presentatrice, tv-maakster en motivational speaker.

Naam: Saartje Vandendriessche

Leeftijd: 43

Beroep: tv-maakster, presentatrice, motivational speaker

Hoe ziet jouw ochtendritueel eruit? 

‘Ik start mijn dag altijd zo energiek mogelijk. Vroeg opstaan en gezond ontbijten voor de nodige energie zijn bij mij routine. De kranten neem ik er dan ook altijd even bij.’

Als je een laatste avondmaal mocht kiezen, wat staat er dan op het menu? 

‘Een pasta vongole of een plateau fruits de mer vind ik heerlijk. Uiteraard met een glaasje witte wijn.’

Heb je ooit een dieet gevolgd? Zo ja, het welke? 

‘Aangezien ik weinig last heb van overtollige kilo’s is dit niet aan de orde. Ik doe wel 1 keer per jaar een vastenkuur van 2 dagen om mijn darmen rust te geven en energie bij te tanken.’

Wat staat er altijd in je voorraadkast? 

‘Volle rijst, azukibonen, linzen, kikkererwten,... veel peulvruchten dus. Oh ja, ook nog quinoa, pasta en rijstmelk. Ik drink nooit zuivel.’

Wat is je favoriete zonde? 

‘Goh vind ik moeilijk, niets vettig of zoet want dat maakt me niet blij. Eerder een glaasje wijn.’

Wat is je favoriete kookboek? 

‘Ik ben niet echt fan van kookboeken. Ik kook graag mijn eigen gerechten. Experimenteren hoort daar dan altijd bij.’

Wat is je ongezondste gewoonte? 

‘Een goede bitterbal of een worstenbroodje.’

Wat staat er op het menu als je geen zin hebt om te koken, maar ook geen pak frieten wilt halen? 

‘Een diepvriespizza, maar die beleg ik dan altijd met extra verse groenten.’

Hoe ziet je bewegingsroutine eruit? 

‘Ik sport elke dag. Dat is dan een combinatie van cardio en kracht (crossbox), omdat dit het meest effectief is. Verder loop, fiets en zwem ik graag.’

Wat is je favoriete sportmuziek? 

‘Parra for cuva, Coldplay en The XX. Er mag een beat inzitten.’

Hoe motiveer je jezelf om te sporten? 

‘Ik plan mijn sportactiviteiten altijd in in m’n agenda en geef mezelf nooit een keuze. Het staat ingepland om uitgevoerd te worden. Motivatie haal ik vooral uit het proces. Jezelf zien verbeteren is de sleutel tot doorzetten.’

Sta je open voor homeopathie en/of huis-, tuin- en keukenmiddeltjes? 

‘Eigenlijk wel, ik ben enorm geïnteresseerd in de geneeskrachtige werking van planten.’

Wat voor zieke ben je? Stoer op het werk zitten snotteren of je in de lakens wentelen en laten verwennen door je partner?

‘Ik kan me haast niet meer herinneren dat ik ziek ben geweest. Maar als het zo is, laat ik me toch graag verwennen.’

Slik je vitamines, supplementen of superfoods? 

‘Ik eet vooral superfoods van bij ons: brandnetel, boerenkool en de braambes. Onderzoek heeft uitgewezen dat er evenveel vitaminen en mineralen inzitten dan pakweg goji bessen of tarwegras. En verder gebruik ik ook veel kurkuma, gember en look.’

Wat is je ultieme gezondheidsgeheim? 

‘Respecteer je slaap, sport en ga af en toe eens in de sauna. Probeer ook je alcoholgebruik te beperken.’

Welk gezondheidsmotto hou je eropna? 

‘Je hebt maar 1 lichaam, draag er zorg voor.’

Op 26 september is Saartje’s nieuwste boek ‘Tough Body Strong Mind’ verkrijgbaar in jouw boekhandel. Reserveren kan alvast.