Loopt je loopschema niet van een leien dakje? Misschien helpen deze 8 tips

doorSarah Van De Vijverop 15/05/2017

Heb jij soms het gevoel dat je uitzichtloos je sportschoenen aantrekt om een blokje om te lopen? Vind je drijfveer terug met de volgende tips.

1. Loopvriend
Wil jij niet langer moederziel alleen lopen? Zoek iemand met wie je samen kan zweten. Je bent niet alleen vergezeld van een toffe vriend of vriendin, ook ben je gemotiveerder. Je gaat samen voor een doel en helpt elkaar om dat doel te bereiken.

2. Niet te snel
Aan een te hoog tempo proberen te lopen heeft een averechts effect. Geef je lichaam wat tijd om gewoon te worden aan de work-out. Zo zal je geleidelijk aan sneller kunnen lopen. Probeer zeker niets te overhaasten

3. Dagboek
Houd een dagboek bij waarin je al je fitnessverwezenlijkingen noteert. Hoelang heb je gelopen? Hoever? Hoeveel calorieën heb je verbrand? Heb je ergens pijn? Welke stretchoefeningen heb je gedaan? Op die manier zie je wat je op korte tijd al hebt bereikt en hoe je jezelf tot het uiterste hebt gedreven. Het motiveert je bovendien wanneer je al die veelbelovende cijfertjes leest.

4. Doel
Waar een wil is, is een weg. Als je wil verbeteren, moet je jezelf telkens een doel voor ogen houden. Misschien is het de bedoeling dat jij de kaap van 5 of 10 kilometer bereikt? Of wil je 30 minuten kunnen lopen? Misschien werkt het wel als je jezelf nu al inschrijft voor een loopwedstrijd in de nabije toekomst?

5. Varieer
Ben jij ook gedemotiveerd doordat je telkens dezelfde weg inslaat? Breng leven in de brouwerij en varieer. Maak het jezelf gemakkelijk, stippel een viertal toffe routes uit en wissel ze telkens af.

6. Loopschoenen
Je kon eerder al op onze site lezen dat een goed paar loopschoenen blaren kan voorkomen. Ze zijn ook voor andere redenen van groot belang, denk maar aan je spieren en gewrichten. Vermijd vervelende blessures door een aangepaste schoen aan je voeten.

7. Kijk voor je
Ben jij iemand die veel naar zijn voeten kijkt tijdens het lopen? Dat doe je beter niet. Je houding verandert, waardoor je eerder met een gebogen rug loopt. Probeer voor je te kijken, zodat je rug en nek gestrekt blijven. Doordat je houding verandert, verandert ook je uithoudingsvermogen, in de slechte zin weliswaar. Leg je focus eerder op een punt recht voor je. Een hoek van een huis of gebouw, of de horizon kunnen helpen.

8. Gepersonaliseerde playlist
Joggen met een vleugje muziek op de achtergrond is de perfecte manier om beter te lopen. Pep jezelf op en kies nummers die perfect samengaan met je eigen tempo. Wil je meer variatie? Stel een playlist samen met liedjes met verschillende tempo’s en probeer die te volgen.