Van lange baarden tot tweedehandskledij: 5 feiten en fabels over de bioconsument

doorTatjana Peetersop 31/07/2018

Beeld je in, mannen met baarden, dreadlocks, witte sokken, sandalen en gekleed in tweedehandskledij. Ja, dat is het plaatje dat wij Belgen hebben van de gemiddelde bioconsument. Maar klopt dat wel?

Bioproducten zitten in de lift. Vandaag koopt een kwart van de Belgen geregeld bio. Maar doorheen de jaren zijn er wel wat vooroordelen ontstaan over deze bewuste consument, zo blijkt uit onderzoek van iVOX voor Coca-Cola naar aanleiding van de lancering van HONEST, een nieuw assortiment biodranken. Terechte of onterechte vooroordelen? Dat lees je hieronder.

Vooroordeel 1: bioconsumenten hebben een lange baard of een sikje

Hoewel er geen specifieke uiterlijke verschillen zijn tussen bioconsumenten en niet-bioconsumenten denkt een vijfde van de ondervraagde Belgen toch de biokoper te kunnen herkennen op basis van zijn uiterlijk.

Zo is een lange baard of een sikje een van de kenmerken die door 43% van de niet-bioconsumenten wordt toegeschreven aan de bioconsument. 32% is er dan weer van overtuigd dat de biokoper dreadlocks heeft. Een beeld dat bijgesteld mag worden. Want het zijn namelijk de bioconsumenten die een grotere hekel hebben aan overmatig lichaamshaar ten opzichte van de niet-bioconsumenten.

Vooroordeel 2: bioconsumenten dragen witte sokken en sandalen

Ook over de kledingstijl van de biokopers bestaan er wel wat vooroordelen. Volgens 33% van de niet-bioconsumenten draagt de biokoper witte sokken en sandalen. Onterecht, want zowel niet-bioconsumenten als bioconsumenten zijn niet overtuigd van deze modeblunder.

Vooroordeel 3: bioconsumenten kleden zich in tweedehandskledij

Naast de witte sokken en de sandalen zouden bioconsumenten vaker kleding in een tweedehandswinkel kopen. Dat vooroordeel blijkt gedeeltelijk waar te zijn, want 60% van de biokopers geeft aan al eens tweedehandskleding gekocht te hebben. Bij niet-bioconsumenten bleek dat slechts 40% te zijn.  

Vooroordeel 4: bioconsumenten zijn meer begaan met de medemens

Ook het vooroordeel dat bioconsumenten meer begaan zijn met de medemens blijkt te kloppen. 61% van hen geeft aan dat we in de eerste plaats begaan moeten zijn met onze medemens tegenover slechts 47% van de andere consumenten.

Vooroordeel 5: bioconsumenten engageren zich in de strijd tegen klimaatopwarming

Een vooroordeel dat meer dan waar is. 60% van de bioconsumenten engageert zich namelijk in de strijd tegen klimaatopwarming. Dat is dubbel zoveel als het aantal niet-bioconsumenten.