Vliegangst? Daarom heb je het en dit kan je eraan doen

doorSophie Vereyckenop 26/08/2019

Je keek er zo lang naar uit: hangmat, cocktail en een stralend zonnetje. Heerlijk toch, vakantie? De vliegtuigreis iets minder. Hoe komt het toch dat we daar soms zo tegen op zien? En vooral: hoe kom je er vanaf?

'Veel heeft te maken met het gebrek aan controle in deze situatie,' legt psycholoog Todd Farchione uit. 'Zodra de deuren sluiten, zit je vast. Je kan niet meer weg, en dat is wat veel mensen angst inboezemt.' Klinkt herkenbaar? Dit kan je eraan doen.

1. Verander je reactie
Het is oké om met tegenzin op het vliegtuig te stappen, vindt Farchione. Wat belangrijker is dan de angst, is je reactie. 'Veel mensen met vliegangst grijpen zich angstvallig vast aan hun zitje, overanalyseren het kleinste beetje turbulentie en klampen continu de stewards aan. Door dat te doen geef je echter toe aan de angst. Je acties vertellen je onbewust dat de situatie gevaarlijk is, terwijl dat eigenlijk niet het geval is.' Probeer jezelf af te leiden, raadt de psycholoog aan. 'Lees een magazine, luister naar muziek of keuvel wat met buurman. Ook kan het helpen om alvast te oefenen op ademhalingstechnieken en te leren hoe je je beter kan ontspannen. Zelfs een eenvoudige glimlach op je gezicht kan veranderen hoe je je voelt,' aldus Farchione.

2. Speel niet zelf voor dokter
Vlieg je niet zo vaak? Dan is een preventief aperitiefje niet zo'n probleem om de zenuwen wat te bedaren. Maar als je regelmatig op het vliegtuig stapt, ga je best niet aan de slag met alcohol of slaappillen. Het lijkt misschien alsof die ervoor zorgen dat je beter met de situatie kan omgaan, maar in feite versterk je zo net je gedrag. 'Het is een soort van tijdelijke pleister, maar de angst zelf zal steeds groter worden,' verduidelijkt de psycholoog. 'Telkens als je drinkt of medicatie neemt om jezelf door de vlucht te slepen, zeg je eigenlijk: 'Ik mag deze emoties niet voelen, ik kan hier niet mee omgaan.' Net daardoor zal je alleen maar angstiger worden.'

3. Bereid je voor
Vaak is de periode net voor je vertrekt erger dan de vlucht zelf. 'In dat scenario is het vooral aan te raden om jezelf af te vragen waar je nu precies bang van bent, of wat je denkt dat er zou kunnen gebeuren,' aldus Farchione. 'Zo ontdek je dat er eigenlijk niets is om bang van te zijn, of kan je op z'n minst jouw angst identificeren en zo gerichter aanpakken.'