Voor eens en voor altijd: moet je slapen met je raam open of dicht?

doorMaurane Vallezop 04/07/2017

De ene is voorstander van wat frisse lucht ’s nachts, de andere houdt liever de koude én het lawaai buiten. Maar wat doe je nu eigenlijk het beste, slapen met je raam open of gesloten?

Als je slaapt met een gesloten venster is er tijdens je slaap minder ventilatie, waardoor er minder lucht je kamer binnenkomt en er vaak muffe geurtjes blijven hangen. Door je ademhaling stijgt tijdens je slaap ook de concentratie koolstofdioxide. Het is duidelijk dat je er beter voor kiest om je venster de hele nacht te laten open staan. Dat zorgt er namelijk voor dat je veel meer zuurstof krijgt doorheen de nacht en dat de onaangename slaapgeuren verdwijnen.

Raam open

De conclusie dat je beter je raam open laat kwam tot stand nadat een Bulgaar, Vladimir Savchenk, een experiment uitvoerde. Hij volgde een hele nacht de concentratie kooldioxide in zijn slaapkamer op. Vanaf het moment dat hij zijn dochtertje in bed legde tot hij en zijn partner gingen slapen en uiteindelijk terug opstonden. In een slaapkamer met drie personen, leverde het experiment opvallende resultaten op. Zo was er al een stijging in de CO2-concentratie toen hij zijn dochtertje in bed legde, en was er een grote piek wanneer ze alle drie sliepen met deuren en vensters dicht. Wanneer de man het venster ’s nachts opende, was weer een forse daling zichtbaar. De analyse plaatste de onderzoeker vervolgens in een handige grafiek om de ondervindingen duidelijk weer te geven.

Inspiratie

Er waren al heel wat studies die het verband tussen de slaapkwaliteit en de slaapkamerlucht onderzochten, maar geen enkel kon aantonen hoe de koolstofdioxideconcentratie onze gezondheid beïnvloedt. Die eerdere onderzoeken dienden als inspiratiebronnen voor de Bulgaar om zijn eigen experiment op poten te zetten. De invloed op onze gezondheid is nog steeds niet duidelijk, maar onderzoek van onder andere de Universiteit Gent en heeft aangetoond dat studenten die sliepen met het raam open frisser wakker werden. De studenten hadden een beter uitgerust gevoel, wat ook het geval was in Deens onderzoek, waar de deelnemers ook een beter concentratievermogen hadden de volgende ochtend.