Zit jij heel de dag neer? Zoveel moet je extra bewegen om dat goed te maken

doorNele Annemansop 27/11/2017

Hier kwam je al te weten dat een zittende job én levensstijl (ja, ook wij ploffen ons na een lange werkdag en het urenlange fileleed neer in de zetel) tal van nadelen heeft voor je gezondheid. Maar er is ook goed nieuws. Onderzoekers vonden dat een bepaalde hoeveelheid dagelijkse lichaamsbeweging de slechte gevolgen van neerzitten kan tegengaan, én dat het zelfs niet zo heel moeilijk is om dat te bereiken.

Enkele onderzoekers hebben goed nieuws voor kantoormedewerkers die elke dag aan hun bureau gekluisterd zitten van 9 tot 17 uur. De negatieve gezondheidseffecten die veroorzaakt worden door urenlang zitten, kunnen immers verminderd worden door dagelijks meer te bewegen. Maar hoeveel dan precies?

Volgens deze studie moeten mensen die acht uur per dag neerzitten, proberen om een uur per dag extra te bewegen. Wie gemiddeld zes uur of minder neerzit, moet streven naar een half uur. Gelukkig hoef je je daar volgens de onderzoekers niet per se voor in het zweet te werken in de sportschool. ‘Een stevige wandeling ’s morgens, tijdens je lunch of na het avondeten zijn ook al goed genoeg’, zegt de hoofdauteur van het onderzoek Ulf Ekelund. ‘Je kan er ook voor kiezen om het uur op te splitsen in meerdere momenten per dag, zolang je in totaal maar aan een uur beweging komt.’

Een uur per dag extra beweging, klinkt misschien een beetje ontmoedigend, maar er zijn een aantal manieren om het makkelijk in je schema te verwerken. Kies bijvoorbeeld altijd de langste weg naar het koffiemachine of als je iets uit de printer moet halen, maak na je lunch een korte wandeling en probeer voor het avondmaal even naar het park bij jou in de buurt te gaan. Als je bewust een aantal van die momenten inplant, heb je voordat je het goed en wel beseft dat extra uurtje beweging gehad.