Zo merken je huisgenoten je huishoudelijke inspanningen wél op

doorKristina Rybouchkinaop 03/12/2016, laatst bijgewerkt op 03/12/2016

Het zou leuk zijn om in een huis te wonen waar kaboutertjes de vloer dweilen, de was doen en de vaatwas leegmaken, maar helaas is dat onmogelijk. Lijken jouw huisgenoten echter te denken dat het er wel zo aan toegaat? De volgende tips helpen je om de aandacht te vestigen op de klussen die jij uitvoert.

Maak werkjes niet af
Sommige mensen zijn minder gevoelig voor veranderingen in hun omgeving dan andere. Zij zien het écht niet wanneer je hebt opgeruimd, omdat hun aandacht naar andere dingen gaat. De oplossing? Werk taken niet volledig af, zodat ze alsnog in het oog springen. Doe bijvoorbeeld de afwas, droog de borden af, maar laat ze op het aanrecht staan. Dat zullen je huisgenoten wel merken. Dat is tenslotte vreemd, borden horen in de kast. Op die manier zien zij meteen dat je de moeite hebt gedaan om af te wassen en zullen ze geneigd zijn om te helpen alles weg te zetten. Je kan zo ook de was strijken en opplooien, maar op bed leggen in plaats van in de kast. Of laat de stofzuiger nog even in het zicht staan, in plaats van hem meteen op te bergen.

Klaag niet
Heeft dat geen effect? Ga dan een gesprek aan met je partner of je huisgenoten. Het is verleidelijk om uit te vliegen of te beginnen mopperen zodra je emmer overloopt. Probeer dat echter te vermijden, hoe moeilijk het ook is. Zo wek je alleen maar irritatie op. Vraag liever op een neutrale toon wanneer jullie even kunnen samenzitten om het huishouden te bespreken. Bedenk op voorhand wat je met dat gesprek wil bereiken. Wil je de taken eerlijker verdelen? Of wil je de rest gewoon laten inzien wat je allemaal doet en dat je af en toe een bedanking verwacht? Strooi tijdens het gesprek niet met verwijten, leg gewoon jouw gevoelens op tafel en ga samen op zoek naar een oplossing.

Maak een checklist
Hebben jullie een nieuwe taakverdeling afgesproken, dan kan het geen kwaad om die op een zichtbare plaats uit te hangen. Dat lijkt kinderachtig, maar het zal veel toekomstige discussies voorkomen. Je kan de taken noteren in een tijdsschema, of in de vorm van een checklist, zodat iedereen kan afvinken wat hij of zij heeft gedaan. Ook als jij als enige verantwoordelijk blijft voor het huishouden, kan het geen kwaad om zo'n lijst te maken. Op die manier wordt je gezin namelijk herinnerd aan het vele werk dat je voor hen doet. Als ze zien wat er allemaal moet gebeuren, kunnen ze je ook eens verrassen door een van de taken spontaan over te nemen.