Als seks je stress geeft: Hoe voorkom je een seksuele burn-out?

doorRedactieop 18/05/2022

Een burn-out wordt vaak in 1 adem met stress op het werk genoemd. Nochtans kan de oorzaak ook elders zitten. Tussen de lakens bijvoorbeeld. Enter de seksuele burn-out. Wat als je stress krijgt van stress?

In ons juninummer gaan we hier dieper op in met sexual growth inspirator Leen Vangeebergen en psycholoog en seksuoloog Michelle Hufkens. Hier delen we alvast een eerste tip om een seksburn-out te voorkomen.

Vraag je lichaam wat het wil:

Als je een burn-out hebt, is de kans groot dat je een pleaser bent. Maar wat wil jíj nu echt? Rationeel weet je het antwoord misschien niet, maar je lichaam weet het wél. ‘Begin klein’, tipt Vangeebergen, ‘Vraag je lichaam wat het wil aandoen of wat het wil eten en drinken. Als je dat tien procent van de tijd doet, zal je al resultaat merken. Dan begin je te voelen wanneer iets in lijn ligt met jezelf. Vaak uit zich dat in een licht gevoel, zoals een aangename kriebel in je maag. Je kan dit ook oefenen wanneer mensen tegen je praten. Stel: een kennis nodigt je uit voor een feestje, en op dat moment voel je een baksteen in je maag. Dat wil zeggen dat je liever niet wil gaan. Je hoeft er niet meteen naar te handelen, zie het eerder als een spelletje. Als je dit een tijdje doet, zal je vanzelf bij je seksualiteit terechtkomen. Plots heb je zin om een kanten jurkje te kopen of wil je alleen nog maar slapen in katoenen lakens. Het gaat niet dus om het wegnemen van de grote stressfactoren, maar om de kleine momentjes te koesteren waarop je lichaam zich goed voelt.’

Meer lezen? Ons juninummer ligt vanaf vandaag in de winkel!