Esther Perel fileert onze moderne relaties in 7 nieuwe woorden. Kende jij de term 'romantisch consumentisme' al?
Hoewel de wegen van de liefde ondoorgrondelijk zijn, slaagt Esther Perel er telkens in om de vinger op de wonde te leggen. Al veertig jaar vat de Antwerps-Amerikaanse psychotherapeute de geheimen van de romantiek samen in krachtige kernwoorden en pittige oneliners.

Toen Perel een van de Tinder-oprichters ontmoette, zei ze hem vlakaf ‘dat hij het daten had verwoest’. Maar toch is ze niet tegen de datingapps an sich. Wel tegen de manier waarop wij ze gebruiken. ‘Er is geen plaats meer voor het mysterie. In de VS heb je nu een heuse afspraakjescultuur, met strikt afgelijnde activiteiten en bijhorende voorschriften. Velen wijzen de online datecultuur aan als de grote schuldige. Daar ben ik het niet helemaal mee eens: matchmakers zijn immers van alle tijden. Helaas zijn we tegenwoordig helemaal doorgeslagen in onze zoektocht naar de ideale match: we eisen dat we die ene ware ook daadwerkelijk vinden. Een date is een product geworden, dat aan een ellenlange checklist moet voldoen. Pas als hij of zij je verwondert, betovert en hét laat voelen, zal je overwegen om tot ‘aankoop’ over te gaan. Zoiets is dodelijk voor de romantiek. Wil je iemand echt leren kennen? Onderneem dan samen iets fysieks: ga zwemmen, fietsen of zelfs bergbeklimmen voor mijn part. Als het je maar afleidt van dat zeurende eisenlijstje in je hoofd.’
Meer inzichten van Esther Perel vind je in ons januarinummer, dat nu in de winkel ligt!