Gezond eten op vakantie? 7 x de beste tips tegen extra vakantiekilo’s

doorNele Annemansop 14/07/2018

Op vakantie gaan is een geweldige manier om er eens even helemaal tussenuit te zijn, je op te laden, nieuwe oorden te verkennen en - uiteraard - te genieten van een cocktail op het strand en lekkere lokale gerechtjes. Helaas is dat achteraf ook vaak te merken op de weegschaal. Hier onze beste tips zodat jij ongeschonden doch genietend je vakantie doorkomt.

Probeer er niet over te stressen

Proberen om gezond te eten op vakantie is een nobel doel, maar probeer niet over elke calorie te stressen als je in het buitenland en onder de stralende zon vertoeft. Vakantie is vooral hét uitgelezen moment om te ontspannen, ontstressen en zowel je lichaam als geest rust te gunnen en niet om voortdurend in je hoofd te zitten met hoeveel extra kilootjes je misschien naar huis terugkeert.

Begin elke maaltijd met wat groentjes

Dat gezegd zijnde, bestaan er wel enkele manieren om te voorkomen dat je tonnen slechte voeding binnenkrijgt. Begin elke maaltijd bijvoorbeeld met een beetje groenten. Daarna kan je genieten van wat heerlijke lokale kost of het dessertenbuffet. Als je een salade of een portie broccoli eet voordat je in het bord spaghetti duikt, zal je er immers veel minder van eten én je hebt al de nodige voedingstoffen binnen.

Haal gezonde boodschappen in huis

Huur je een huis of appartement? Haal dan meteen enkele basisvoedingsmiddelen in huis zoals vers fruit, ongezouten noten, volkorenbrood en yoghurt. Zo start je de dag meteen met een gezond ontbijt en heb je een gezonde snack om op te knabbelen overdag.

Vermijd waardeloze snacks

Hoewel het makkelijk is om een snack mee te nemen op uitstap en wel heel verleidelijk is om in de namiddag te genieten van het ijsje dat naar je lonkt, laat je die tussendoortjes toch beter links liggen. Geniet liever van drie volwaardige maaltijden en verspil geen calorieën aan die extra snacks. Toch hongerig tussen twee maaltijden? Ga dan voor iets lichter zoals een stuk fruit.

Bekijk het menu voordat je uit eten gaat

Met je smartphone in de hand is het makkelijker dan ooit tevoren om het menu van het restaurant te checken voordat je de deur uitgaat. Veel restaurants zetten immers alles wat ze aanbieden op hun site, zodat je op voorhand al kan kiezen of en welke gezonde keuze je kan maken.

Neem je eigen snacks mee

Nog een goed idee is om je eigen tussendoortjes mee te nemen in je bagage voor tijdens het reizen. Stop bijvoorbeeld wat worteltjes met hummus of een appel met pindakaas in je handtas. Die bevatten veel eiwitten en geen toegevoegde suikers.

Vergeet ook niet om te genieten

Hoewel het belangrijk is om gezond te eten als je op vakantie bent, hoef je de lekkere verleidingen niet allemaal te weerstaan, zeker niet als het gaat om lokale delicatessen. Sterker nog, het zou zonde zijn mocht je er niet van proeven.

En nu, genieten maar!