Turbulentie tijdens je vlucht? Zo raak je niet in paniek

doorValérie Wautersop 24/08/2018

Heb jij ook last van vliegangst? En voel je je hart al in je keel kloppen wanneer je nog maar denkt aan turbulentie? Dan hebben wij vier handige tips voor je om jouw angst voor luchtzakken te verlichten. 

1. Zorg dat je je adrenaline kwijt raakt

De stress die je krijgt wanneer er turbulentie is op het vliegtuig, zorgt ervoor dat er heel wat adrenaline door je lichaam raast. Omdat je deze niet zomaar kwijt kan door pakweg een blokje om te lopen is het belangrijk om jezelf er op een andere manier van te verlossen. Probeer daarom al je spieren te ontspannen. Dit doe je door te beginnen met je tenen en vervolgens spiergroep per spiergroep naar boven te werken. Door dit te doen verdwijnt niet alleen je adrenaline, maar kan je jezelf ook concentreren op iets anders dan die beangstigende turbulentie. 

2. Zorg voor afleiding

Zet een muziekje op of ga aan de slag met een kruiswoordraadsel om je hersenen bezig te houden. Zelfs een aflevering van je favoriete TV-serie bekijken helpt om je gedachten te verzetten. Als het gebruik van elektronische apparaten is toegestaan natuurlijk. 

3. Grijp niet naar de alcohol

Heb je het al overwogen om een glaasje wijn te drinken aan het begin van je vlucht, omdat je kampt met vliegangst? Doe het beter niet, want dat kan je zuur opbreken tijdens een periode van stress. De ontnuchtering volgt snel tijdens een periode van stress, waardoor turbulentie eens zo beangstigend kan aanvoelen. 

4. Vertel hoe je je voelt 

Probeer je angst niet te verbergen voor de persoon waarmee je reist. Vertel hem of haar dat turbulentie je echt de stuipen op het lijf jaagt, en hou -indien je denkt dat het je helpt- zijn of haar hand vast. Alleen al je angsten uitspreken verlicht de stress voor een deel, waardoor je je meteen een pak beter zult voelen.