Verbeter je timemanagement in 10 stappen

Voel je je vaak gestrest door de enorme berg werk die je te wachten staat? Heb je het gevoel dat je meer taken op jou neemt dan je er eigenlijk aankan? Gedaan ermee! Met dit tienstappenplan leer je om je timemanagement te verbeteren en productiviteit te verhogen. En er is zelfs nog tijd over voor wat ontspanning.

  1. Stap 1

    Delegeer taken
    We doen het allemaal: meer taken op ons nemen dan we er tijd voor hebben. Dat leidt vaak tot stress en burn-outs. Taken delegeren is niet weglopen van je verantwoordelijkheden, maar net heel belangrijk om je tijd beter in te delen. Leer om werk over te dragen aan je ondergeschikten. Ook thuis kan je best wel wat taken overlaten aan je partner of kinderen.

  2. Stap 2

    Geef voorrang aan de belangrijkste taken
    Maak nog voor de start van de dag een lijst van taken die je onmiddellijke aandacht nodig hebben. Sommige taken kunnen alleen op die dag uitgevoerd worden, terwijl andere onbelangrijke taken naar de volgende dag verschoven kunnen worden. Kortom: richt je op de taken die nu belangrijk zijn.

  3. Stap 3

    Vermijd uitstelgedrag
    Je mag dan wel onbelangrijke dingen naar de volgende dag verschuiven, je taken altijd uitstellen doe je beter niet. Dat heeft namelijk een heel slechte invloed op je productiviteit en je verspilt er essentiƫle tijd en energie mee. Probeer uitstelgedrag dus te allen tijde te vermijden, en dat zowel op je werk als in je persoonlijke leven want voor je het weet zit je in de problemen.

  1. Stap 4

    Plan taken
    Neem altijd een notitieboekje mee op zak en maak een lijstje van alle taken die in je opkomen. Maak een eenvoudige to-dolijst voor de dag begint, en zorg ervoor dat hij haalbaar is. Om je timemanagementvaardigheden nog te verbeteren, maak je het best drie lijstjes: werk, thuis en persoonlijk.

  2. Stap 5

    Vermijd stress
    Stress ontstaat vaak als we meer werk aanvaarden dan we eigenlijk aankunnen. Het resultaat? Je lichaam wordt moe, en dat heeft dan weer een belangrijke invloed op je productiviteit. Neem niet te veel hooi op je vork, en zorg ervoor dat je genoeg tijd overlaat om te ontspannen.

  3. Stap 6

    Stel jezelf deadlines
    Als je bepaalde taken moet uitvoeren, stel jezelf dan realistische deadlines en hou je eraan. Doe dat enkele dagen voor de eigenlijke taak zodat je al de taken die plots in de weg komen staan, rustig kan afronden. Beloon jezelf als je je deadlines haalt en zeker bij moeilijke uitdagingen.

  1. Stap 7

    Vermijd multitasking
    De meeste mensen denken dat multitasking een efficiƫnte manier is om dingen gedaan te krijgen. Toch concentreren we ons beter op een ding tegelijkertijd. Multitasking belemmert namelijk de productiviteit en komt je timemanagementvaardigheden absoluut niet ten goede.

  2. Stap 8

    Start vroeg
    Succesvolle timemanagers hebben allemaal een ding gemeen: ze beginnen hun dag vroeg. Dat geeft ze tijd om even rustig neer te zitten, na te denken en hun dag te plannen. Als je vroeg opstaat, ben je kalmer, creatiever en helderder overdag. Doe je dat niet, gaat je energiepeil snel naar beneden en presteer je minder goed.

  3. Stap 9

    Neem pauzes
    Als je merkt dat je even tien of vijftien minuten niet meteen iets hoeft te doen, gun jezelf dan een pauze. Te veel stress kan een aanslag zijn op je lichaam, waardoor je op een gegeven moment helemaal instort. Maak een wandeling, luister naar je favoriete muziek of doe enkele snelle stretchoefeningen. En wat nog altijd het beste werkt is tijd doorbrengen met vrienden of familie.

  1. Stap 10

    Leer nee zeggen
    Weiger beleefd bijkomende taken als je al overladen bent met werk. Kijk eerst naar je to-dolijstje voordat je akkoord gaat met de extra taken.