10 voedingsmiddelen die moeilijk te verteren zijn

doorLien Buyckop 13/08/2013

Iedereen heeft wel eens last van een opgeblazen gevoel, winderigheid, zuuroprispingen of gewoon een ongemakkelijk gevoel na het eten. De oorzaak daarvan ligt vaak bij enkele voedingsmiddelen, die moeilijk te verteren zijn. Wij zetten tien grote schuldigen op een rijtje.

1. IJsjes
IJs bevat erg veel vet en zuivel, waardoor het pijnlijke krampen, een opgeblazen gevoel en een indigestie kan veroorzaken. Zeker wie lactose-intolerant, moet ver wegblijven van ijs of kiezen voor zuivelvrije alternatieven.

2. Bonen
Hoewel bonen rijk zijn aan vezels en proteïnes, bevatten ze ook oligosacharide, een suikertype dat moeilijk te verteren is. Als deze suiker je dikke darm bereikt, leidt dat vaak tot winderigheid. Studies hebben aangetoond dat het weken van je bonen de winderigheid vermindert, zonder de voedingsinhoud aan te tasten.

3. Gekruid voedsel
Het is moeilijk om pikant voedsel op te geven als je ervan houdt, maar iedereen met maag- en darmproblemen moet ervan wegblijven. Kruiden staan er immers om bekend dat ze het slijmvlies van de slokdarm irriteren, waardoor je een vervelend gevoel van maagzuur krijgt na het eten.

4. Citrusdrankjes
Citrusdrankjes kunnen bijdragen aan je opname van vitamine C, maar het citroenzuur dat ze bevatten kan je slokdarm irriteren. Als jij last hebt van refluxsymptomen, moet je deze drankjes zeker uit je dieet weren.

5. Gefrituurd voedsel
Met het hoge vetgehalte is het geen verrassing dat gefrituurd voedsel problemen in de maag veroorzaakt. Probeer dit dus te vermijden of kies voor gezondere alternatieven, zoals frietjes uit de oven. Die zijn makkelijker te verteren, omdat ze minder vet en olie bevatten dan de traditionele frietjes.

6. Aardappelpuree
De meeste puree zit vol melk of room, dus moeten mensen die lactose-intolerant zijn er zeker van wegblijven. Een gezonder alternatief, met veel minder calorieën, is een puree van bloemkool en koriander.

7. Chocolade
Chocolade bevat stimulerende middelen zoals cafeïne en is rijk aan vet. Deze combinatie zorgt ervoor dat het moeilijker is om het product te verteren. Als je het toch niet kan laten, kies je beter voor donkere dan voor melkchocolade.

8. Rauwe ajuinen
Als ze rauw gegeten worden, kunnen ajuinen de maag van streek maken door de productie van gas. Als je de uien stooft, zou het probleem opgelost moeten zijn.

9. Groenten uit de kruisboomfamilie
De vezel- en voedingsrijke groenten uit de kruisboomfamilie, zoals bloemkool en broccoli, hebben heel wat voordelen voor je gezondheid. Helaas bevatten ze ook een complexe suikersoort, raffinose, waarvan geweten is dat het leidt tot het opbouwen van gas en een opgeblazen gevoel.

10. Suikervrije kauwgom
Sorbitol, een ingrediënt dat gevonden wordt in veel suikervrije kauwgoms, kan leiden tot winderigheid. Maar ook het kauwen zelf kan je buik toen opzwellen, omdat je veel lucht binnenkrijgt bij het kauwen.