15 manieren om (goedkoop) te ontstressen

doorRedactieop 13/01/2009

Het is crisis, het blijft crisis, maar dat wil niet zeggen dat je jezelf niet mag verwennen. Je wil niets of niet te veel spenderen? Geen probleem: het geluk zit toch in de simpele dingen des levens. Zoals:

1) Een stukje (pure) chocolade
Sta jezelf bewust toe om te genieten van een stukje chocolade. Eén stukje, geen reep, geen plak, geen pakket. Geen vreetpartij, maar een klein stukje genieten in het midden van een drukke dag. Pure chocolade is daarbij te verkiezen: een lagere bloeddruk, een betere bloeddoorstroming en meer goede cholesterol.

2) Lavendelgeuren
Vul je huis en neus met lavendel. Cliché? Misschien wel, maar het werkt wel relaxerend, vermindert angsten en hoofdpijn en verbetert de slaap. Adem diep in en uit, terwijl je je met je ogen dicht voorstelt rond te rijden in een zonnige Provence. Aaaaaaah!

3) Kusje
!
Een zeer simpele manier om te ontstressen: geef je geliefde een kus. Maak er tijd voor, kijk in zijn (haar) ogen en geniet er bewust van. Je welzijn én de band met je partner zullen er wel bij varen.

4) Eet eens tonijn
Ecologisch is het niet echt, want tonijn is een bedreigde vissoort, maar gezond is het wél. De omega 3-vetzuren verzorgen je hart en geven je energie. Een groenere keuze is zalm uit de VS of Canada.

5) Manicure/pedicure

Kleine verwennerijen zijn ideaal als ontstressmiddel: niet duur, het duurt niet te lang en je ziet (en voelt!) onmiddellijk resultaat. Laat je nagels of je voeten onder handen nemen, en voel je een beter en mooier mens.

6) Da's lachen!

Lachen is gezond, en wel omdat het stress vermindert, de immuniteit verbetert, je energie verhoogt én je buikspieren traint. Een goede reden om het vaak te doen! Kies voor een film of programma (of gezelschap) dat zeker een goede lachbui kan veroorzaken.

7) Kopje thee?

Een warm kopje thee doet wonderen. Zowel zwarte als groene thee blijken heilzaam voor het lichaam. Te opwekkend zo vlak voor het slapengaan? Kies dan voor kruidenthees als kamille, linde of een 'avondgenoegen'.

8) Massage

Een massage ontspant, maar het is ook goed voor je lichaam en geest. Tijdens een massage komen endorfines vrij, een natuurlijke pijnstiller dat stress verlaagt, angst vermindert en je immuniteit verbetert. Je kan je partner of een goede vriendin inschakelen, of gaan voor een 'tienminuten'-massage.

9) Rek eens lekker door
Door je lichaam te stretchen maak je je spieren los, vloeit het bloed (en dus de zuurstof) weer wat beter én verminder je stress. Pluspunt: dit kan ook voor de tv! Rek je armen, benen, nek en rug traag maar vastbesloten. Hou elke positie ook een tiental seconden aan.

10) I like to ... move it!
Okee, voor sporten moet je tijd maken. En de energie ontbreekt ook vaak na een drukke werkdag of -week. Maar je weet heel goed dat je na een goede work out de energie door je lichaam voelt stromen. Is jezelf pushen er écht te veel aan, kies dan voor danslessen of yoga of pilates. Je traint zo je spieren zonder dat je merkt dat je bezig bent.

11) Exotisch fruit
Exotisch fruit valt onder de noemer 'verandering van spijs doet eten'. De nieuwe of 'ongewone' smaken prikkelen je smaakpapillen en zorgen voor verrassingen. Daarenboven barsten ze van de gezonde voedingsstoffen die je gezondheid ten goede komen.

12) Ga naar de natuur
Een groene omgeving heeft een heilzaam effect op mensen. Ga wandelen of fietsen en geniet van de bomen, fluitende vogels en beginnende bloesems of vallende blaadjes. Is het winter? Geen probleem: nu je door de bomen kan kijken, komen onverwachte landschappen tevoorschijn. En wie weet spot je wel gemakkelijker eekhoorns of een hert!

13) Een goed gesprek
Bel of spreek je beste vriendin en praat de hele avond bij. Vrienden steunen je altijd, en geven je een goed gevoel. Bovendien kan je zo genadeloos inhakken op de mensen waar je een hele dag mee moet werken of omgaan: zij (of hij) zal je er niet voor veroordelen.

14) Slaap kindje slaap
Een weinig verrassende, maar toch vaak vergeten manier om te ontstressen: voldoende slapen. Het vermindert niet alleen de vermoeidheid, maar helpt je geheugen én je leercapaciteiten. Slaap je slecht, dan moet je twee belangrijke zaken doen: zorgen voor een goede slaapomgeving (donker, rustig en koel) én voor een regelmatig slaappatroon. Ook een 'slaapritueel' (eerst tanden poetsen, dan omkleden) helpt je voor te bereiden op de slaap.

15) Seks
Last but not least: seks. Een goede vrijpartij is een prima manier om te ontstressen. Het verbetert ook nog eens je immuniteit én verhoogt je zelfvertrouwen. Om nog maar te zwijgen van de band met je partner. Vergeet de tv, maak tijd voor jullie twee! (edp)

Genieten van een stukje chocolade.
Neem de tijd voor een kus.
Een klein verwennerijtje.
Stretchen maakt je spieren los.
Sporten geeft je energie.
Yoga traint je spieren én het ontspant.
Een wandeling in de natuur kan wonderen doen.
Seks, de ultieme ontspanning.