5 ongezonde gevolgen van jouw smartphoneverslaving

doorNina Dillenop 30/09/2015

Smartphones zijn handig en leuk, maar ook gevaarlijk verslavend. Het VTM-programma Telefacts toonde gisteren aan hoe moeilijk het is om 48u zonder je smartphone op zak rond te lopen. Niet alleen is het opvallend hoe we er mentaal afhankelijk van zijn, ook fysiek reiken de gevolgen van overmatig smartphonegebruik verder dan we beseffen. Zoals deze vijf ongezonde neveneffecten die regelmatig smartphonegebruik met zich meebrengt.

Eerst was er de "sms-duim", daarna de "WhatsApp-vinger": voortdurend liggen scrollen en tokkelen op je scherm heeft zo zijn impact op je handen en vingers. Wie te veel zijn smartphone gebruikt kan peesontstekingen krijgen of al bestaande problemen verergeren, zoals bijvoorbeeld een geknelde zenuw in de pols. Ook een "gsm-elleboog" is een fenomeen waarbij de ringvingers en pink beginnen tintelen of gevoelloos worden door je elleboog te langdurig te buigen voor gsm-gebruik.

Zo voorkom je het: Krijg je klachten door je smartphone te lang te gebruiken, doe dan eens wat stretches. Leg je smartphone neer, breng je handen in een houding alsof je bidt en draai en buig je polsen. Blijven de klachten aanhouden, raadpleeg dan een dokter.

Te lang voorovergebogen naar een smartphonescherm turen is een erg slechte houding voor je lichaam, die op termijn rug- en nekklachten kan veroorzaken. Een studie bij jongeren in het Verenigd Koninkrijk twee jaar geleden toonde aan dat 84% van de ondervraagden rugpijn had die te wijten was aan het voorovergebogen zitten voor smartphones en tablets. Nog meer slecht nieuws: ook vroegtijdige rimpels zouden een symptoom zijn van te vaak naar beneden kijken op je smartphonescherm.

Zo voorkom je het: Pas je houding aan als je jouw smartphone gebruikt, en zorg ervoor dat je niet altijd naar beneden hoeft te kijken op het scherm. Hou je gsm ook eens recht voor je. Je voelt je misschien belachelijk, maar je rug, nek en jeugdige huid zullen je dankbaar zijn.

Lange tijd turen naar het kleine schermpje van je telefoon kan leiden tot vermoeide of droge ogen, duizeligheid en een vager zicht, zo bewijst onderzoek. Dat slechte zicht leidt op zijn beurt dan weer tot hoofdpijn.

Zo voorkom je het: Probeer het lettertype op je scherm zo groot mogelijk te zetten, en hou het scherm minstens 40 cm van je gezicht verwijderd, adviseert oogarts Mark Rosenfield. Kijk ook om de paar minuten weg van je scherm en kijk dan naar iets in de verte. Vergeet ook niet te knipperen.

Jawel, er is een term voor, dat naakte gevoel als je geen gsm bijhebt. "No-mobile-phone-phobia", oftewel nomofobie, is een term die de angst omschrijft om zonder je smartphone ergens te zijn. Die schrik om je smartphone te verliezen of vergeten kan leiden tot het obsessief checken of je het toestel wel bijhebt, en je slecht voelen als je de smartphone niet op zak hebt. Vrouwen blijken er volgens een Britse studie meer last van te hebben dan mannen.

Zo voorkom je het: Heel simpel; zet het idee van je af. Er was een tijdperk - nog niet eens zo lang geleden - waarin mensen overleefden zonder constant hun smartphone te checken. Iemand bellen kan je overal en op een andere manier als het echt moet.

Je dénkt dat je smartphone net heeft getrild in je zak, maar als je gaat kijken heb je geen nieuwe berichten of meldingen. Ben je gek aan het worden? Een beetje misschien, maar je hebt vooral last van het syndroom dat fantoomtrillingen heet, wat wijst op een obsessieve relatie met je gsm. Een professor van de Indiana University ontdekte dat 89% van de studenten uit haar studie er last van heeft.

Zo voorkom je het: Weet je van jezelf dat het voelen van smartphonetrillingen een obsessie wordt, schakel het trilalarm dan uit.