5 tips om je lichaam soepeler te maken

doorLien Buyckop 20/06/2013

Oefeningen om soepeler te worden zouden sowieso deel moeten uitmaken van je sportroutine. Door je spiervezels uit te rekken word je immers fitter, voorkom je kwetsuren en blijf je lenig. Wij zetten een aantal dagelijkse to do's op een rijtje.

1. Begin 's morgens met stretchoefeningen
Maak je lichaam wakker met een dagelijkse gewoonte die je zowel energie geeft als helpt om leniger te worden. Er bestaan zelfs heel wat stretchoefeningen die je in je bed kunt uitvoeren. Onthoud wel dat je lichaam 's morgens nog niet opgewarmd is en dat je je moet beperken tot oefeningen die niet te veel vragen van je lichaam.

2. Sla de cooling-down niet over
Stretchen na een workout is erg belangrijk. Zeker als je een loper of een fietser bent, want deze sporten kunnen zorgen voor gespannen gewrichten. De oefeningen hoeven niet lang te duren, een paar minuten volstaan om je lichaam te doen herstellen en het ook leniger te maken.

3. Roloefeningen
Met de juiste roltechniek kan je 'knopen' in het bindweefsel rond je spieren, botten en gewrichten losser maken en gespannen gewrichten aanpakken. Daarvoor heb je cilinders uit schuim nodig, maar die zijn helemaal niet zo duur en makkelijk in gebruik. Weet je niet goed hoe je ermee aan de slag moet? In dit filmpje leer je een aantal technieken die je helpen om soepeler te worden.

4. Begin met yoga of Pilates
Als het echt een doel is om leniger te worden, dan kan je yoga of Pilates toevoegen aan je fitnessroutine. Beide oefeningen helpen je om al je spieren uit te rekken en te versterken. Als je volhoudt, zal je zeker resultaat zien.

5. Pak je probleemgebieden aan
Het stretchen van je hele lichaam is belangrijk om je lichaam leniger te maken, maar je moet ook tijd nemen om te focussen op de meest gespannen delen van je lichaam. Als je bijvoorbeeld een groot stuk van de dag al zittend doorbrengt, moet je zeker focussen op je schouders. Als je op bepaalde spiergroepen focust, moet je de rekoefeningen een paar minuten aanhouden. Stop er wel mee als het stretchen oncomfortabel of pijnlijk wordt. Succes!