7 redenen om dagelijks te wandelen

doorRedactieop 09/09/2013

Niet iedereen is even sportief, maar wandelen kunnen we allemaal. De positieve impact van wandelen op ons lichaam en onze geest is enorm. Bovendien kan het op elke leeftijd, altijd en overal, je hebt er geen speciale uitrusting voor nodig en het is helemaal gratis. En het is lente: het wandelseizoen bij uitstek!

Als we spreken over wandelen, bedoelen we rustig stappen aan zo'n 5 km per uur. Een stevige wandeling op het strand of in het bos of gewoon even de deur uit voor een blokje om. Wandelen is een goed alternatief voor mensen die niet aan sport kunnen of willen doen of voor zij die er geen tijd voor hebben. Te voet boodschappen doen, de auto iets verder parkeren en nog een stukje stappen ... Alle beetjes helpen. Heb je een hond? Dan is hij je motivatie om dagelijks je wandelschoenen aan te trekken. Heb je er geen? Met volgende argumenten heb je alle troeven in handen om jezelf te motiveren.

1. Wandelen houdt je hart gezond
Wandelen zet het hart en de bloedsomloop in beweging en helpt ter preventie van hart- en bloedvataandoeningen. De hartspier moet bloed pompen naar de ledematen en wordt zo stevig getraind. Je krijgt een sterkere en gezondere hartspier en de bloedvaten worden gestimuleerd. Een geoefende hartspier pompt met minder inspanning meer bloed door onze aderen. Het resultaat is een betere doorbloeding, een beter geregelde bloeddruk en bloedsuikerspiegel, en minder cholesterolophoping in de bloedvatwanden. Bijkomend wordt ook de spijsvertering bevorderd, aangezien het bloed over maag en darmen verspreidt zodat alles beter functioneert. Een stevige wandeling zorgt dus dat je eten beter verteert en verkleint de kans op constipatie.

2. Wandelen geeft je zuurstof
Zuurstof is een van de belangrijkste voedingsbronnen voor ons lichaam. Frisse en verse lucht zuivert de longen. Voortdurend binnen zitten en dezelfde lucht inademen is niet bepaald gezond. Regelmatig een frisse neus ophalen doet wonderen met je lichaam én met je geest. Buitenlucht laat je longen verse zuurstof opnemen zodat ze gezuiverd worden. Bij voorkeur ga je dus wandelen op plaatsen met propere lucht, aan zee, in het bos of op het platteland. Adem tijdens het wandelen diep in en uit, zodat je de lucht tot ver in je longen voelt komen. Verkies plaatsen waar de concentratie aan uitlaatgassen niet te groot is, maar als je geen keuze hebt, is het uiteraard altijd beter om te wandelen dan om niets te doen. Als je regelmatig gaat wandelen vergroot je het zuurstofopnamevermogen van je lichaam. De luchtzakjes waaruit de longen opgebouwd zijn, vullen zich met lucht telkens je inademt. Hoe bewuster en dieper je inademt, hoe sterker de luchtzakjes geactiveerd worden en hoe beter ze de zuurstof gaan opnemen. Na opname wordt de zuurstof naar het bloed getransporteerd. Aangezien je intensiever ademt als je beweegt dan wanneer je stilzit, worden de luchtzakjes beter getraind als je wandelt. Hoe meer je wandelt, hoe sterker ook de spieren worden die het ademen ondersteunen, en hoe makkelijker je dus diep kan ademhalen.

3. Wandelen versoepelt je gewrichten
Tegenwoordig leiden veel mensen een 'zittend' bestaan. Hoeveel jobs worden niet fulltime aan de computer uitgeoefend? En hoe aantrekkelijk is het niet om 's avonds in de zetel te nestelen voor het televisiescherm? Maar stilstand is achteruitgang, rust roest en stilstaand water wordt troebel. De boodschap is duidelijk: bewegen is essentieel, ook voor het lichaam. Slechts een halfuur per dag maakt al een wereld van verschil. Het spreekt voor zich dat wandelen de algemene conditie van spieren, gewrichten en beenderen bevordert. De spieren van onder meer rug, benen en buik worden geoefend en gestimuleerd zonder kans op overbelasting. Bij bepaalde sporten dreigt al snel een risico op te zware belasting door de schokken, maar bij wandelen is dat uitgesloten. Het kraakbeen en de weefsels rond de gewrichten worden mild getraind zonder harde schokken en de spieren worden soepeler. Volgens Amerikaans onderzoek leven mensen die regelmatig bewegen zelfs enkele jaren langer.

4. Wandelen houdt je brein jong
Dat wandelen goed is voor je hart, longen en spieren is vrij logisch. Maar wandelen doet meer met je lichaam. Het stimuleert ook de hersenactiviteit en gaat de mentale achteruitgang tegen. Tijdens het wandelen worden nieuwe hersencellen aangemaakt en ook de communicatie tussen die cellen vergroot. Net in het gebied waar de veroudering toeslaat, wordt de connectiviteit gestimuleerd, zodat het brein gaat verjongen in plaats van ouder worden. In het blad Nature nam men de proef op de som met een vergelijking tussen twee groepen ouderen. De ene groep deed enkel rek- en strekoefeningen, de andere ging regelmatig wandelen. Bij controle presteerde laatstgenoemde duidelijk beter op het vlak van geheugen, concentratie en reactiesnelheid. Het spreekt voor zich dat dergelijke resultaten pas merkbaar worden na geruime tijd. Dus ... wandelen, wandelen, wandelen!

5. Wandelen helpt tegen stress
Een wandeling is de ideale manier om je gedachten te verzetten. Als je piekert over iets of je bent op zoek naar inspiratie ... ga wandelen! Het is de snelste en eenvoudigste manier om jezelf op andere gedachten te brengen. Volgens een Brits onderzoek is het zelfs een betere remedie tegen depressie dan antidepressiva. Tijdens het wandelen wordt namelijk de bloedtoevoer naar de hersenen gestimuleerd. Dat zorgt ervoor dat je een helder hoofd krijgt, maar ook dat je je hoofd kan leegmaken. Het is tegelijk een uitgelezen methode om stress te reduceren. Je geest krijgt de kans om met een nieuwe blik naar de dingen te kijken. De sportfederatie van OKRA werkte met deskundige partners twee jaar lang aan het succesvolle wandelproject 'Elke stap telt!'. Naast de lichamelijke vooruitgang van de deelnemers stelde men vast dat veel mensen ook een beter gevoel van algemeen welzijn en minder angstgevoelens ervoeren. Verder heeft wandelen een positieve invloed op je nachten, want het bevordert de kwaliteit van je slaap.

6. Wandelen vormt je figuur
Toegegeven, wandelen is geen wondermiddel tegen overgewicht. Ben je echt op zoek naar een manier om af te vallen, dan zal je er met wandelen alleen niet komen. Maar het is niet zo dat wandelen helemaal geen effect heeft op je figuur. Want wie regelmatig en gedurende langere periode wandelt, traint zo op een rustige manier verschillende spieren waarbij onderhuids vet verbrand wordt. Het is beter om lang en langzaam te wandelen, dan kort en krachtig. Als je langer beweegt, spreekt je lichaam meer vetreserves aan, terwijl je bij korte inspanningen energie haalt uit suikers. Een Amerikaans onderzoek toonde trouwens aan dat mensen die een jaar lang drie tot vijf keer per week tien tot twintig minuten gingen wandelen gemiddeld zo'n 6 kg minder wogen dan voordien.

7. Wandelen is lief voor je lijf
Wie rustig wandelt met een paar comfortabele schoenen aan de voeten heeft bijzonder weinig kans om letsels op te lopen. Wandelen is immers een natuurlijke activiteit waarbij je geen spieren of gewrichten overbelast. Bij andere sporten krijgt het lichaam het vaak zwaar te verduren. Tijdens rennen en springen moet het vaak zware schokken opvangen met soms pijnlijke blessures tot gevolg. Bij wandelen is die kans minimaal. Forceer jezelf tijdens het wandelen niet, stap met een ontspannen houding en geniet van het moment. Adem rustig in en uit en probeer je gedachten zoveel mogelijk los te laten. Concentreer je op je zintuigen en neem de omgeving in je op.

Wandelen als sport
Wil je toch een stapje verder gaan met wandelen? Kies dan voor een van volgende wandelsporten.

Conditioneel wandelen: als je intensief aan je conditie wil werken kan je kiezen voor conditioneel wandelen, ook wel sportief wandelen, powerwalk of fitwalk genoemd. Conditioneel wandelen doe je met heel je lichaam. Je zet je voeten stevig af waarbij je armen goed meebewegen. Ze zwaaien mee in het ritme van je lichaam. Flink doorstappen aan 6 à 7 km per uur zorgt ervoor dat tal van spieren getraind worden. Met een minimum van een halfuur per dag zorg je voor een aanzienlijke verbetering van je conditie en gezondheid. Tegelijk werk je aan een stevige vetverbranding. Niets dan positiefs dus. Maar je moet je wel in het zweet wandelen natuurlijk!

Nordic walking: we kennen ze allemaal. De actieve, ogenschijnlijk opgejaagde stappers die ons voorbijsteken met hun 'stokken' en daarmee iets weg hebben van skiërs in een foute biotoop. De nordic walkers dus. Maar niets is wat het lijkt. En nordic walking is niet zomaar wandelen met stokken. Wie op de juiste manier aan nordic walking doet, gebruikt maar liefst 90% van zijn spieren. De sport is afkomstig uit Finland waar meer dan een miljoen mensen ervoor gewonnen zijn. Nordic walking is ondertussen een hype in heel Scandinavië en de Verenigde Staten, maar ook de rest van Europa volgt, tot zelfs Japan toe. Bij nordic walking wordt het hele lichaam gebruikt om te bewegen en in het bijzonder de schouders en bovenarmspieren dankzij de poles (wandelstokken). De poles zorgen voor een ontlasting van enkels, knieën, heupen, bekken en rug. Nordic walking is een sport die door iedereen beoefend kan worden, ook mensen met een chronische aandoening als CVS, fibromyalgie of reuma. Het zorgt voor een verbetering van de uithouding, bloedcirculatie en lichaamshouding. Nordic walking geeft ook ontspanning bij nek- en schouderklachten en brengt stabiliteit in het bekken en de wervelkolom. Er wordt zelfs beweerd dat nordic walking - op een gezonde manier - verslavend werkt.

Striding: striding is het nieuwste alternatief voor wandelaars die liever binnen blijven om te sporten. Wandelen op een loopband is niet te vergelijken met wandelen in open lucht wat het verse-zuurstof-aspect betreft, maar het is een uitstekende manier om de spieren te versterken. Je werkt ermee aan je conditie en zorgt voor een goede vetverbranding. De trend komt overgewaaid uit Italië en onderscheidt zich door het feit dat een correctie van lichamelijke mankementen mogelijk is. Je bepaalt immers zelf de hellingshoek van de loopband. Als je bijvoorbeeld voorovergebogen loopt, dan zorgt striding ervoor dat je natuurlijke houding sterk verbeterd wordt. De loopband is niet aangesloten op elektriciteit, het is de wandelaar zelf die hem aandrijft. Je traint dus hoofdzakelijk de spieren van je kuiten, billen en bovenbenen. De sport is geschikt voor sporters van elk niveau, jong en oud of mensen die revalideren van een lichamelijke aandoening. Striding bestaat tegenwoordig ook als groepsles in sport- en fitnesscentra.

Door Valérie-An Desmet
Goed Gevoel, juni 2013