8 makkelijke manieren om je huis te 'ontstressen'

doorNele Annemansop 11/08/2017

Na een lange werkdag is het enige waar je echt naar snakt - naast een heel pak chocolade - je zetel en wat rust. Maar op het moment dat je je voordeur opent, word je jammer genoeg vaak overweldigd door stress. Gelukkig vonden wij acht manieren om je huis te 'ontstressen' zodat je er je voortaan wel kan ontspannen.

1. Haal meer planten in huis
Meer groen in je huis integreren is een geweldige manier om een rustigere sfeer te creëren. Want door jezelf met groen te omringen, daalt niet alleen je stressniveau, ook je creativiteit krijgt er een enorme boost van. Bonus: planten zorgen voor een betere luchtkwaliteit wat dan weer goed is voor je gezondheid.

2. Maak komaf met rommel
Een rommelig huis doet je stemming meteen omslaan en bezorgt je nodeloos veel stress. Probeer daarom altijd dertig minuten voordat je naar bed gaat je huis wat op te ruimen. Leg papieren weg, maak enkele borden schoon of sorteer de was. Het zal je geest ontspannen en voorkomen dat je 's ochtends meteen gestrest opstaat.

3. Creëer één ruimte waar je volledig tot rust kan komen
Een van de belangrijkste redenen dat je je thuis gestrest voelt, is omdat je in elke kamer van je huis nog bezig bent met je werk of andere dingen. Zo breng je je hersenen in de war, met als gevolg dat je je niet kan ontspannen. Probeer daarom altijd om één ruimte in je huis zo in te richten dat je er geen e-mails kan bekijken en gewoon volledig tot rust kan komen.

4. Maak elke dag je bed op
Het mag dan wel simpel lijken, maar elke dag je bed opmaken kan wel degelijk je stemming verbeteren. Je slaapkamer is namelijk dé plaats waar je tot rust komt en dat lukt natuurlijk niet als die er rommelig bijligt.

5. Gebruik kleuren die je kalmeren
De muren van je kamers in de juiste kleuren verven, kan je stress verlichten. Zo kalmeren koelere kleuren zoals blauw, violet, roze en groen je gedachten en brengen ze rust in je huis.

6. Leg al je elektronica even weg
Hoewel een beetje scrollen door je Facebookfeed je soms helpt te ontspannen, kan het voortdurend bekijken ervan je angstig en gestrest maken. Geef je ogen af en toe rust door in plaats van naar je smartphone of je favoriete tv-serie te kijken, te mediteren of een warm bad te nemen. Probeer ook je telefoon niet als wekker te gebruiken. Daardoor ben je meer geneigd om je e-mails te checken waardoor je je slaapkamer als een stressvolle ruimte ervaart.

7. Doe elke drie maanden een lenteschoonmaak
Wacht niet tot het weer lente is om je huis schoon te maken, maar doe het om de drie à vier maanden. Doneer kleding die je niet draagt, herschik je meubels en maak de binnenkant van je fornuis schoon.

8. Creëer zoveel mogelijk natuurlijk licht
Hoewel een donkere ruimte zorgt voor meer gezelligheid, kan het voortdurend doorbrengen in een slecht verlichte ruimte je stemming negatief beïnvloeden. Maak je ruimte open door meer natuurlijk licht binnen te laten. Zo kan je lichaam meer vitamine D opnemen, waardoor je je gelukkiger en kalmer voelt.