8 manieren om te stoppen met snacken op het werk

doorValérie Wautersop 31/07/2015

Zelfs de meest gezondheidsbewuste mensen onder ons ondervinden dat ze
op tijd en stond niet kunnen weerstaan aan de snoepmachine op het werk, of die lade vol chocolaatjes van hun collega. Dit is hoe je stopt met doelloos snacken op het werk.

1. Eet op tijd, en eet een volwaardige maaltijd
Stoppen met snacken kan je alleen maar doen wanneer je op tijd en stond een volwaardige maaltijd eet. Als je dat niet doet, is de kans bijzonder groot dat je vroeg of laat uitgehongerd de snoepkast gaat plunderen. Door gezonde proteïnes en groenten aan je maaltijd toe te voegen, verklein je de kans dat je meteen aan het snacken slaat wanneer je terug achter je bureau zit.

2. Werk voor je snacks
Het is makkelijk om in enkele seconden tijd een halve zak chips te verorberen. Vervang de chips en koekjes door een snack waar je wat meer moeite moet voor doen. Kies bijvoorbeeld voor een appelsien waarvan je de schil nog moet verwijderen, of nootjes (bijvoorbeeld pistachenoten) waarvan je de schaal nog moet verwijderen. Als je jezelf verplicht om trager te eten geef je suiker de kans om in je bloedstroom terecht te komen, waardoor je sneller een vol gevoel krijgt.

3. Poets je tanden na het eten
Bewaar een tandenborstel en tandpasta in je bureauschuif, en poets je tanden na de lunch. De propere muntsmaak in je mond zal je verhinderen om zoete of hartige snacks te eten.

4. Kauw op suikerloze kauwgom
De muntsmaak van kauwgom zal je zin in snacks ook verminderen. Poets je tanden na de lunch, en neem meteen daarna een stukje kauwgom om de muntsmaak zo lang mogelijk vast te houden. Daarna een koekje eten klinkt lang niet zo aanlokkelijk, niet?

5. Blijf weg van sociale media
Je kent het wel: wanneer je op tv een reclamespotje ziet voor pizza of pasta krijg je binnen de kortste keren ook zin om een portie naar binnen te werken. Tegenwoordig is het moeilijk om je Instagram-feed te doorscrollen zonder prachtige foto's tegen te komen van heerlijk voedsel. Vermijd sociale media wanneer je honger hebt, net als naar de supermarkt gaan met een lege maag. Het is een slecht idee, en je zal je veel sneller verliezen in snackgedrag.

6. Leg het op een bordje
Rechtstreeks uit een doos of een zak eten is nooit een goed idee, omdat je dan geen idee hebt hoeveel eten je net naar binnen hebt gewerkt. Breng daarom een bordje of kom mee, en bewaar het in je bureauschuif. Leg wat je van plan bent om te eten netjes op een bordje, en was het daarna weer af. Wanneer je een snack behandelt als een echte maaltijd is de kans groter dat je je achteraf gevulder voelt.

7. Haal een voorraad gezonde dingen
Vul je bureauschuif met fruit en gezonde snacks. Als je een voorraadje liggen hebt; is de kans kleiner dat je naar de snoepautomaat trekt voor een suikerbom.

8. Drink thee
Thee is het ideale drankje om je zin in zoet de kop in te drukken. Bovendien is het gevoel van een kopje thee in je handen vaak al genoeg om je zin in een snack te doen verdwijnen.