8 succesdiëten op de rooster: Atkinsdieet

doorRedactieop 31/07/2009

Wil je die laatste kilootjes te veel nog kwijt voor je op vakantie vertrekt? Denk toch maar even na voor je, in navolging van je favoriete Hollywoodster, aan het diëten slaat. Want hoe beloftevol de regimes van de sterren ook lijken, gezond zijn ze soms allerminst. Diëtiste Saartje Roelens neemt voor ons de acht meest populaire diëten onder de loep.

1. HET ATKINSDIEET

Bekende fans:
Jennifer Aniston en Sarah Jessica Parker.

Wat houdt het in? Het dieet werd ontwikkeld door de Amerikaanse arts Robert Atkins, en is een zogenaamd low carb dieet. Koolhydraten worden zoveel mogelijk geweerd, terwijl je je te goed kan doen aan eiwitten en vetten. Je mag met andere woorden geen brood, rijst, pasta en fruit eten; vlees, kip, vis, eieren en kaas mogen daarentegen verslonden worden. Volg je het dieet voor lange tijd, dan mag je de koolhydraten wel weer in beperkte mate toevoegen.

Pluspunten:
- Door vooral proteïnen te eten kan je op korte tijd veel kilo's verliezen.
- Wat je mag eten, is lekker.

Minpunten:

- De voedingsmiddelen die je mag eten, zijn heel calorierijk en bevatten veel verzadigde vetten. Als je dit dieet lang volgt, loop je daarom een groter risico op hart- en vaatziekten. Continu dierlijke proteïnen eten zorgt voor een belasting van de nieren

Mening van de diëtiste

Met dit dieet zal je zeker vermageren, maar niet op een gezonde manier. Het Atkinsdieet is populair omdat het zo lekker is, maar op lange termijn loop je toch belangrijke gezondheidsrisico's. Het dieet bevat ook te weinig groenten en fruit, waardoor je een tekort aan vitamines en mineralen zal krijgen.

SCORE: 1/5

Lieve Claeys in samenwerking met Saartje Roelens, Goed Gevoel juli 2009.