Alcohol doet je niet beter slapen, integendeel

doorRedactieop 19/01/2015

Alcohol drinken voor je naar bed gaat, doet je niet beter slapen. Integendeel. De kwaliteit van je slaap verslechtert aanzienlijk.

Lange tijd ging men ervan uit dat een beetje alcohol voor het slapengaan ervoor zorgt dat je beter slaapt. Een 'slaapmutsje' helpt, klonk het. Dit is een mythe, zeggen wetenschappers nu. Nieuwe studies tonen immers aan dat alcohol drinken voor je in bed duikt je slaappatronen verstoort.

"Alcohol is geen hulpmiddeltje om te slapen", zegt dokter Christian Nicholas van de Universiteit van Melbourne. "Alcohol lijkt te helpen om sneller in slaap te vallen, maar eigenlijk verstoort het de kwaliteit van je slaap aanzienlijk."

Voor zijn studie rekruteerde dokter Christian Nicholas 24 gezonde mannelijke en vrouwelijke sociale drinkers tussen 18 en 21 jaar. Ieder van hen onderging twee omstandigheden: de ene keer kregen ze alcohol voor ze gingen slapen en een andere keer een placebo. Vervolgens werden hun slaappatronen bestudeerd.

"Onze resultaten tonen aan dat alcohol een negatieve invloed heeft op slaap. Je slaappatronen worden ernstig verstoord door alcohol. Als je slaap geregeld wordt verstoord door de consumptie van alcohol, zeker voor een langere tijd, kan dit zeer negatieve effecten hebben op je gezondheid en je leer - en geheugenprocessen overdag", besluit dokter Nicholas.