Ban rugpijn op elke leeftijd met deze tips

doorRedactieop 30/01/2015

Rugpijn kan geassocieerd worden met leeftijd. Volgens de Britse gezondheidsexpert en fysiotherapeut Becky Lees kan je de verschillende soorten rugpijnen waar je gedurende je leven mee te maken krijgt voorgoed de rug toekeren met de volgende leeftijdsspecifieke tips.

Twintigers
Twintigers zijn op een heel actieve leeftijd dus rugpijn wordt bij hen vaak geassocieerd met sport. Turnen, lopen, duiken, voetballen, tennissen, alle sporten gaan wel eens gepaard met een valpartij of een verrekking, ook in je rug. Om dit soort rugpijn te vermijden is het belangrijk om altijd voldoende op te warmen voor je begint te sporten. Probeer ook steeds een goede houding aan te nemen en doe specifieke oefeningen die je buik - en bekkenbodemspieren versterken.

Dertigers
Dit is de periode in het leven waar we aan kinderen beginnen en ook dat gaat gepaard met rugpijn. De gewichtstoename, verzwakking van de bekkenbodemspieren en het uitrekken van de buikspieren bij de zwangerschap en de bevalling, maar ook het geven van borstvoeding en het oppakken en ronddragen van baby's en peuters is zeer belastend voor de rug. Ook al is het rondhossen met kinderen en al hun benodigdheden net een sport op zich, dit is niet de beweging waar je lichaam om smeekt. Ga wandelen of zwemmen. Een goede houding tijdens het zitten geeft je rug ook wat recuperatietijd.

Twintigers hebben vaak rugpijn door te sporten.
Dertigers hebben vaak rugpijn tijdens de zwangerschap en door het veelvuldig oppakken van baby's en peuters.

Veertigers
Rond je veertigste heeft rugpijn veel te maken met onze job. We zitten ondertussen al zo'n twintig jaar achter een bureau of we zijn al jaren fysiek werk aan het leveren.

Als je vaak achter een bureau zit en je geregeld gebogen over je keyboard hangt, is dit heel belastend voor je rug en nek. Opnieuw is een goede houding belangrijk. Je computer moet één armlengte verwijderd van je staan, met de bovenkant van het scherm op ooghoogte. Dit zal je houding automatisch verbeteren. Zorg er ook voor dat je je onderrug de nodige steun geeft. Leun tegen je ruggensteun en gebruik eventueel een extra kussen of opgerolde handdoek. Wandel geregeld rond.

Als je een actieve job hebt, waar je veel moet heffen, zorg dan voor de juiste heftechnieken.

Vijftigers
Dit is het stadium in ons leven waar we vaak amper nog actief zijn. We sporten minder en durven al eens een paar kilootjes bij te komen, wat kan gepaard gaan met serieus wat rugpijn. De duidelijke boodschap? Blijf actief en hou je gewicht onder controle voor een gezonde rug.

Zestigers
Rond je zestigste worden onze spieren, botten, gewrichten en pezen zwakker en dat leidt onder andere tot rugpijn. Op deze leeftijd is het dan ook aangeraden om geregeld een scan te laten nemen van je rug, zodat je op tijd tegen kwalen als osteoporose kan behandeld worden of op tijd op de hoogte bent van het risico om dit te ontwikkelen. Er bestaan verschillende medicijnen en injecties die het risico op fragiele en snelbrekende botten in de ruggengraat verminderen. Neem dus op tijd contact op met je dokter.

Voor alle leeftijden geldt trouwens hetzelfde: Eet goed, verzorg jezelf en ga op tijd naar de fysiotherapeut als de pijn te erg wordt.

Bij veertigers wordt rugpijn vooral geassocieerd met het werk.
Vijftigers bewegen vaak te weinig en komen soms een paar kilo's bij, wat rugpijn kan veroorzaken.
Op je zestigste verzwakken je botten en spieren, wat met rugpijn kan gepaard gaan.