Beter eten, beter sporten

doorRedactieop 01/07/2009

Gezond sporten begint en eindigt met de juiste voeding. "Beginnende sporters vergeten dat helaas", stelt sportvoedingsdeskundige Peter Lamberts. "Enkel door de juiste voeding, lukt het om verder te gaan en je grenzen te verleggen'.

Ontbijt
Goed beginnen doe je al tijdens het ontbijt. "Op je nuchtere maag drink je een glas water", stelt Lamberts. Nadien eet je een stuk fruit. Door de natuurlijke suikers krijg je energie en kan je er even tegen".

Suikervrij

"Na een verkwikkende douche, kan het echte ontbijt beginnen. Daarbij heb je de keuze tussen granen, bijvoorbeeld havervlokken, of een boterham met confituur of choco. Op voorwaarde dat deze weinig of geen toegevoegde suikers bevatten, want die heb je zo weinig mogelijk nodig. Suiker is vergif, het maakt dat je nog meer naar de verkeerde voeding grijpt".

Pasta
Een volledige maaltijd net voor het sporten eten, belast de maag. Maar sporten op een lege maag, is al helemaal niet slim. Beter is twee uur voor een prestatie al flink wat koolhydraten te eten. Pasta, brood of rijst mogen op het menu. "Wel de pure pasta of rijst", weet Lamberts. "Sausjes of vlees erbij zijn niet nodig".

Heel belangrijk is voldoende energie binnen te krijgen. Daarom ban je zoveel mogelijk vetten, maar eet je heel wat trage suikers. Voeding met een lage glycemische index, de snelheid waarmee suikers in het bloed komen, is geschikt. "Onze voeding zou sowieso uit 50 procent granen, 30 procent groenten en fruit en 20 procent dierlijk voedsel, moeten bestaan. 100 gram vlees per dag is voldoende".

Water
Vaak vergeten, maar uiterst belangrijk is de vochtopname. Vooral beginnende sporters vergeten te drinken. Water drink je de ganse dag door. Ziet je de urine geel, is het tijd om meer water te drinken.

Hoeveel vocht sporters nodig hebben, hangt af van de temperatuur. "Bij een temperatuur tussen de 0 en 15 graden, volstaat 500 ml/uur. Tussen de 15 en 25 graden, heb je 750 ml/uur nodig. Boven de 25 graden kan je 1 liter aan per uur", weet Lamberts . "Beter is om tijdens het sporten een dorstlesser of sportdrank te drinken. Die bevatten de nodige mineralen en suikers. Dorstlessers zijn meer gesuikerde sportdranken. Die mogen, want suikers heb je tijdens het sporten wel nodig. Die geven energie en zorgen voor een betere recuperatie". (lvl)