Constipatie: feiten en fabels

doorLynn Formesynop 05/11/2012

Een regelmatige, moeiteloze stoelgang is voor veel mensen teken van een goede gezondheid. Toch is constipatie (verstopping in de volksmond) een veel voorkomende klacht waarover heel wat misvattingen de ronde doen. Hier volgen alvast de belangrijkste feiten en fabels.

Fabel: Je moet elke dag naar toilet kunnen gaan

Wat normaal is qua stoelgang varieert van persoon tot persoon. Sommige mensen gaan drie keer per dag, anderen drie keer per week. Hoewel de meerderheid over het algemeen zeker één keer per gaat, kan het geen kwaad wanneer dat een paar dagen niet lukt. Men spreekt pas van constipatie als je minder dan drie keer per week stoelgang kan produceren. Een ernstige verstopping heb je pas als dat slechts één keer per week gebeurt.

Feit: Constipatie kan het gevolg zijn van zuivel

Wie een verstopt gevoel krijgt na het eten van zuivel zou wel eens lactose-intolerant kunnen zijn. Wie hier last van heeft, kan gelukkig doorgaans wel een kleine portie zuivel verdragen op dagelijkse basis.

Fabel: Verstopping zorgt voor toxines en gezondheidsproblemen

Iemand zal ongetwijfeld al wel eens verkondigd hebben dat constipatie leidt tot een lichaam dat giftige stoffen absorbeert, waardoor aandoeningen als artrose, astma en zelfs darmkanker ontstaan. Er is echter geen greintje medisch bewijs dat opgehouden stoelgang toxines produceert of dat darmzuiveringen en laxeermiddelen deze aandoeningen kunnen voorkomen.

Feit: Ingeslikte kauwgom kan voor problemen zorgen

Het is zeldzaam, maar het is zeker en vast geen fabel. Vooral bij kleine kinderen kan het inslikken van kauwgom voor problemen zorgen. Een grote brok of verschillende kleinere op korte tijd, kunnen een blokkage veroorzaken in de darmen. Gelukkig worden de onverteerbare delen van kauwgom bij de meeste mensen gewoon afgevoerd. Panikeer dus vooral niet wanneer er occasioneel eens een stukje in je maag terecht komt.

Fabel: Constipatie = ik heb gewoon meer vezels nodig

Hoewel vezels verstopping inderdaad kunnen aanpakken, wijst chronische constipatie op een echt probleem. Zo behoort het tot de symptomen van een slecht functionerende schildklier, diabetes, Parkinson en beroertes. Daarnaast kan het ook een vervelende bijwerking van medicatie zijn. In zeldzame gevallen kan het de voorbode zijn van darmkanker of auto-immuunziektes. Wie langer dan twee weken last heeft van verstopping moet een arts raadplegen. Ook bloed in de stoelgang, pijn bij het drukken en onverklaarbaar gewichtsverlies horen bij de signalen die zeggen dat het tijd is voor een doktersbezoek.

Feit: Op vakantie gaan kan verstoppend werken

Reizen beïnvloedt je dagelijkse routine en heel vaak ook je eetpatroon. Verstopping door dehydratatie kan je alvast voorkomen door voldoende te drinken, zeker wanneer je vliegt. Beweging kan ook helpen. Wandel daarom liever wat rond tussen twee vluchten of las pauzes in wanneer je aan het rijden bent. Probeer ook genoeg groenten en fruit te eten, beperk alcohol en plan wat lichaamsbeweging in tussen het luieren door.


Fabel:
Je stoelgang ophouden is niet schadelijk

Wie een toiletbezoek uitstelt omdat het werk roept of omdat het sanitair je niet aanstaat, doet meer kwaad dan goed. De drang negeren is niet alleen oncomfortabel, het kan verstopping veroorzaken of verergeren door het signaal steeds te verzwakken. Als de natuur roept, kan je dus maar beter antwoorden.


Feit: Je stemming heeft invloed op je stoelgang

Depressie kan verstopping veroorzaken of verergeren. Stress inperken door meditatie, yoga of relaxatietechnieken kan helpen. Het masseren van de buikzone werkt ontspannend voor de spieren die de ingewanden ondersteunen, waardoor je darmen opnieuw in actie kunnen schieten.

Fabel: Dé oplossing voor verstopping is koffie

Het is een feit dat cafeïne de spieren in het verteringssysteem kan stimuleren die instaan voor het samentrekken en dus voor de stoelgang. Toch wordt koffie niet voorgeschreven om constipatie aan te pakken. Koffie kan de stoelgang namelijk net harder maken omdat het vocht uit de uitwerpselen trekt. Wie geconstipeerd is, kan koffie dan ook maar beter vermijden, net als alcohol, cola en thee met cafeïne.


Feit: Een vezelarm dieet kan constipatie veroorzaken

Onvoldoende vezels in je voeding hebben leidt in veel gevallen tot verstopping. Mik daarom minstens op 20 gram per dag door vers fruit en groenten te eten en door witte rijst, brood en pasta te vervangen door volkoren varianten. Let wel: neem in kleine stapjes meer vezels op in je eetpatroon om gas en een opgeblazen gevoel te vermijden. Combineer vezels ook met 2 tot 4 extra glazen water om de vertering te bevorderen. Resultaten mag je binnen enkele dagen verwachten.

Fabel: Bij laxatieven heb je onmiddellijk resultaat

Al naargelang het laxatief moet je rekenen op een wachttijd die varieert van enkele minuten tot zelfs enkele dagen. Een zetpil werkt meestal binnen het uur. De meeste laxatieven zijn gemaakt voor gebruik op korte termijn. Overmatig gebruik ervan kan leiden tot verteringsproblemen.

Feit: Gedroogde pruimen zijn echte wondermiddeltjes

Deze kleine gedroogde vruchten hebben een terechte reputatie als natuurlijk remedie tegen verstopping. Ze zijn rijk aan onoplosbare vezels en de natuurlijke laxatieven sorbitol en dihydrophenylisatin. Ze zijn bovendien veilig voor gebruik op lange termijn.