Daarom zie je maar geen resultaat van die buikspieroefeningen

doorSophie Vereyckenop 28/05/2015

Het lijkt wel alsof we sit-ups kunnen doen tot we er (letterlijk) bij neervallen zonder dat we ooit enig resulltaat te zien krijgen. Niet dat we per se met een wasbordje over het strand willen paraderen, maar een iets strakkere buik zou toch welkom zijn.

Het probleem is dat we ons bij buikspieroefeningen te vaak concentreren op het (na)doen van een bepaalde beweging. Dat kan er echter voor zorgen dat het doel van die oefening helemaal aan ons voorbijgaat.

Probeer je vooral te concentreren op de spieren in plaats van de beweging. Fixeer je op dat ene deel van je lichaam waar de oefening zich op richt. Bijvoorbeeld, als je een squat oefening doet en merkt dat je bilspieren niet half in brand staan, dan doe je iets verkeerd. Probeer je te herpositioneren tot je voelt dat de juiste spieren aan het werk zijn.

Datzelfde geldt voor buikspieroefeningen. De beste manier om te controleren of je de oefeningen juist doet, is door je hand op de spier te houden die het werk zou moeten doen. Laat je hand daar gedurende de hele oefening rusten om je ervan te verzekeren dat de spier geactiveerd wordt. Als je merkt dat dat niet het geval is, verander dan van positie of doe de oefeningen een stuk trager. Bovendien is het belangrijk om in het achterhoofd te houden dat buikspieren maar een heel klein beetje beweging nodig hebben om in gang te schieten. Focus je dus vooral op de werking van je spieren en niet op hoe ver je met je hoofd naar boven kan.