De mythe van 10.000 stappen: hoeveel moet je er nu echt zetten?

doorSophie Vereyckenop 23/06/2015

We hebben om de één of andere reden allemaal het vage idee dat zo'n 10.000 stappen per dag het beste zou zijn. En in het tijdperk der stappentellers proberen we dan ook massaal om dat aantal effectief te halen. Maar is er eigenlijk een medische reden waarom 10.000 het magische getal zou zijn? Blijkbaar niet.

Hoe is de mythe van de 10.000 stappen dan ontstaan? Niet in de hedendaagse wereld waar we het grootste deel van onze tijd op ons achterste doorbrengen. Nee, de aanbeveling dook voor het eerst op in Japan in de jaren 60.

Man-po-kei
"De hele hype begon omwille van de Olympische Spelen in Tokio in 1964," vertelt professor Catrine Tudor-Locke. "Een Japans bedrijf creëerde een 'man-po-kei', ook wel een pedometer. 'Man' staat daarbij voor 10.000, 'po' voor stap en 'kei' voor meter. Blijkbaar is 10.000 een heel bijzonder getal in de Japanse cultuur. "Het vermelden van het getal 10.000 was dus een slimme marketingzet," verklaart Theodore Bestor, een Harvard wetenschapper die onderzoek verricht naar de Japanse samenleving en cultuur." Wat de reden ook was voor dat ene getal, het werkte en de mensen sloegen massaal aan het man-po-kei-en.

1.000 calorieën verschil
Het grootste probleem is echter dat het Japan in 1964 immens verschilt van de dagelijkse wereld waar we nu in leven. Het leven was toen een stuk minder calorierijk. "De mensen spendeerden veel minder tijd al zittend, en aten veel gezonder en minder vet," legt Bestor uit. Een analyse van enkele data wijst uit dat het gemiddelde aantal calorieën in Japan destijds op 2.632 lag, terwijl dat in 2011 in de Verenigde staten maar liefst 3.639 waren. Een verschil van zo'n 1.000 calorieën, of, als je dan toch score bijhoudt, 20.000 stappen.

Deze cijfers variëren natuurlijk van plaats tot plaats en tijd tot tijd, maar het punt is dat de Japanse mensen in 1960 in een heel andere omgeving leefden dan wij vandaag de dag.

One size fits all aanpak
Daarnaast is een streefdoel van 10.000 stappen per dag nogal kort door de bocht, volgens enkele voedingsdeskundigen. Uiteraard is er niets mis met 10.000 stappen per dag, maar deze 'one size fits all' aanpak werkt niet altijd.

Voor sommigen is het een hele prestatie als ze van 2.500 stappen naar 5.000 stappen gaan, dat ook al positieve gevolgen op je gezondheid heeft. Mensen die weinig bewegen, zullen weinig tot geen voordeel halen uit aanbevelingen van 10.000 stappen. "Het zou hen zelfs kunnen ontmoedigen," stelt Tudor-Locke. "Voor mensen die erg passief zijn, is dat getal een bijzonder grote kloof die ze moeten overbruggen, en dat kan intimiderend zijn. Het zou een beter en realistischer doel zijn om ervoor te zorgen dat die mensen vooral niet minder dan 5.000 stappen per dag zetten."

Marketingtruc
Bovendien bestaat er het gevaar dat focussen op die 10.000 stappen ervoor kan zorgen dat je andere belangrijke factoren, zoals je voeding, links laat liggen. 10.000 stappen per dag is erg goed, maar niet wanneer je vervolgens een hamburger van 500 calorieën naar binnen speelt.

Tot slot gelden er ook heel andere regels wanneer het om kinderen gaat. "10.000 stappen is veel te weinig voor kinderen," vertelt Jean Philippe-Walhin, onderzoeker van de University of Bath. Zeker omdat meer en meer kinderen obees zijn vandaag de dag.

Hoewel een aanbeveling van 10.000 stappen in sommige gevallen een goede motivatie is, is en blijft het meestal niet meer dan een sterke marketingtruc. Probeer in plaats van steeds naar die stappenteller te staren een paar andere dingen uit. Sta recht in plaats van steeds te zitten, jog wat in plaats van te wandelen en probeer vooral meer te bewegen dan je voordien deed.