Dé oefeningen om je 'seksspieren' te trainen

doorLynn Formesynop 11/10/2012

Je hebt ongetwijfeld ooit al wel eens gehoord van Kegel, de gynaecoloog die zijn naam gaf aan oefeningen voor de bekkenbodemspieren, ook wel seksspieren genoemd. Kegeloefeningen hebben als doel het seksueel plezier te stimuleren, waardoor je als vrouw bijvoorbeeld een expert kan worden in 'pompoir', het masseren van de penis door het herhaaldelijk samentrekken van je seksspieren.

Deze kleine oefeningen kunnen wonderen doen voor je seksleven:

1. Opwarmertje
Je heupen ontstressen zal de bloedstroom naar je bekken en vagina bevorderen. Doe daarom volgende oefening als opwarmertje: Sta recht met je benen lichtjes gespreid en kantel je bekken naar voor en naar achter. Span tijdens de voorwaartse beweging je bekkenbodem- en bilspieren op en adem uit. Laat alles opnieuw ontspannen bij de achterwaartse beweging en adem in. Herhaal de oefening 8 keer traag en 8 keer snel.

2. Hipster
Doe dezelfde oefeningen als hierboven, maar beweeg je heupen van links naar rechts in plaats van van voor naar achter. Herhaal ook hier de beweging 8 keer traag en 8 keer snel.

3. Serpent
Beweeg nu je heupen 8 keer in dezelfde richting (bijvoorbeeld eerst links) en wissel daarna om. Zorg ervoor dat je lage buikspieren en kontspieren de hele tijd intens betrokken worden.

4. Klassieke kegel
Deze oefening kan je staand, zittend of liggend doen. Trek je bekkenbodemspieren 4 tot 8 keer samen en houdt de spanning bij de laatste samentrekking tien tellen aan voor je alles weer ontspant. Je kan deze training eender wanneer toepassen: tijdens het tanden poetsen, elke keer je in de wagen op je rem gaat staan, noem maar op. Je kan het makkelijk opnemen in je dagelijkse routine.

5. Brug
Ga op je rug liggen met gebogen knieën en je voeten plat op de grond op heupwijdte. Laat je armen gestrekt naast je lichaam liggen. Hef je bekken van de grond en span daarbij je bekkenbodemspieren samen. Houd tien tellen aan. Blijf de spanning behouden tot je de rug de grond opnieuw raakt en ontspan. Voor een pittigere versie van de brug, kan je nog één been van de grond heffen en 5 keer op en neer bewegen zonder de grond te raken, terwijl je bekken opgespannen in de lucht blijft.


6. Zijdelingse hefboom
Ga op je zij liggen met je onderste knie lichtjes gebogen en je bovenste been gestrekt. Beweeg dat been 5 keer op en neer en span bij elke opwaartse beweging je bekkenbodem op. Draai vervolgens op je andere zij en herhaal.

7. Vlinder
Leg je op je rug met je knieën gebogen en naar je borstkas toe getrokken. Plooi je gebogen benen nu open zover je kan. Adem in, trek je bekkenbodemspieren samen en kantel je bekken lichtjes voorwaarts. Ontspan je spieren terwijl je je benen opnieuw naar het midden brengt. Doe 3 setjes van 5 herhalingen.

8. Kus
Deze oefening kan je doen tijdens het vrijen en werd in de intro al even aangehaald. Bij pompoir, ook wel karezza of vaginale kus genoemd, moet je jezelf concentreren op het creëren van korte pulsen rond de penis van je partner door herhaaldelijk je seksspieren samen te trekken.