De schade die te veel slaap in het lichaam kan aanrichten

doorEllen Provoostop 18/02/2015

Het is moeilijk om te geloven dat er iets bestaat zoals te veel nachtrust, aangezien vier op de tien Vlamingen met slaapproblemen kampen. Maar tal van wetenschappers bevestigen: je kan echt een overdosis slaap krijgen.

Het is moeilijk om de juiste hoeveelheid slaap te bepalen, de meeste volwassenen hebben tussen zeven en negen uur per nacht nodig om goed te kunnen functioneren. Regelmatig meer dan negen uur slapen kan duiden op een onderliggende medische aandoening, maar kan ook leiden tot heel wat gezondheidsrisico's.

Depressie
Onderzoekers hebben bij een studie bij volwassen tweelingen uit 2014 ontdekt dat lang slapen het risico op depressieve symptomen kan verhogen.

Brein
Een studie uit 2012 heeft aangetoond dat oudere vrouwen die te veel slapen na een periode van zes jaar slechtere hersenfuncties vertoonden. Dames waarvan de nachtrust meer dan 9 uur duurt, vertoonden veranderingen in de hersenen die vergelijkbaar zijn met een veroudering van twee jaar.

Vruchtbaarheid
Een onderzoeksteam uit Korea bestudeerde de slaapgewoonten van 650 vrouwen die ivf ondergingen in 2013. Ze ontdekten dat wie tussen zeven en acht uur sliep, meer kans had om zwanger te raken dan wie negen tot elf uur per nacht haalden. De oorzaak van dit verband is niet duidelijk. Het is wel geweten dat slaapgewoonten invloed hebben op de productie van hormonen en de menstruatiecyclus.

Diabetes
Canadese vorsers hebben ontdekt dat mensen die meer dan acht uur slapen twee keer meer kans lopen om diabetes type 2 te ontwikkelen in vergelijking met wie tussen zeven en acht uur per nacht haalt.

Gewicht
Dezelfde studie keek ook naar het lichaamsgewicht en de toename van vet bij langslapers. Daaruit blijkt dat de kilo's bij deze personen er sneller bijkwamen in een periode van zes jaar.

Hart

Een nachtrust van acht uur of meer werd in verband gebracht met een verhoogd risico op hartproblemen, zo blijkt uit een Amerikaanse studie uit 2012.

Vroegtijdige dood
Zowel wie te veel als wie te weinig slaapt, zal eerder sterven dan wie de juiste hoeveelheid haalt. Dat heeft een rapport van 16 verschillende studies aangetoond. Een nachtrust van meer dan acht uur verhoogt het risico op sterfte met 1,3 keer.