De winter komt eraan: bereid je lichaam nu al voor

doorEllen Provoostop 11/10/2012

De dagen worden weer korter en kouder, waardoor het risico op verkoudheden en de griep aanzienlijk toeneemt. Experts geven tips over wat je moet eten en hoe je moet sporten om deze typische winterkwaaltjes te vermijden.

De beste manier om griep te vermijden, is preventie en dat is helemaal niet zo moeilijk. Gebruik zoveel mogelijk wegwerpbare zakdoeken en was je handen regelmatig. Door jezelf een dag of twee langer te omhullen met bacteriën verhoog je de kans dat je anderen besmet. Moest je toch de ziekte hebben opgelopen, drink dan meer, je verliest namelijk heel wat lichaamsvocht door te zweten of gesnotter. Beperk jezelf wel tot water en blijf ver weg van alcohol. Spierpijn is een gevolg van het feit dat je immuunsysteem de infectie bevecht, dit kun je oplossen door paracetamol of ibuprofen te slikken.

Troosten met eten
Tijdens de winter is het verleidelijk om jezelf te troosten en je humeur op te krikken met zware maaltijden als lasagne met veel kaas of fondue. Maar vaak bevatten deze maaltijden veel verzadigde vetten en calorieën. Wat kan verklaren waarom de meeste mensen verdikken in de winter. Tijdens de koude maanden komen we gemiddeld een halve kilo bij. Dit lijkt op zich niet veel, maar dit kan na enkele jaren aantikken als je tijdens de zomer niet afvalt.

Natuurlijke producten
Omdat je dan sneller ziek wordt, is het tijdens de winter belangrijk dat je je immuunsysteem sterkt door de juiste voedingsmiddelen te eten. Door het niveau van proteïne, zink, seleen, koper, ijzer en vitamines op peil te houden, kun je jezelf beschermen. Het belangrijkste om je voorraden aan te vullen is gevarieerd te eten. Felgekleurd fruit en groenten als paprika, wortels, pompoen en mango zijn rijk aan antioxidanten die het immuunsysteem een boost kunnen geven. Heb je zin in iets zoet, neem dan wat mandarijntjes of gedroogd fruit. Noten zijn ook een goede optie. Kies steeds voor volkorenpasta, bruine rijst en peulvruchten.

Vlees en vis
Wat vlees en vis betreft, zijn magere opties beter, deze zorgen langer voor een voldaan gevoel. Warm jezelf op met een groentensoep. Vette vis als zalm, sardines, verse tonijn en makreel zijn goede bronnen van omega 3-vetzuren en vitamine D. Laat je niet verleiden om langer te slapen en het ontbijt over te slaan. Uit onderzoek blijkt namelijk dat wie 's ochtends niet eet, vaker met een infectie aan de ademhalingswegen kampt. Havermout met magere melk of een volkorenboterham met eieren zijn alvast een goede start van de dag. Je kunt ook een probiotische drank nemen, dit sterkt namelijk het immuunsysteem en dit kan de symptomen van een verkoudheid beperk. Warm jezelf tussendoor op met kruidenthees.

Lichaamsbeweging
Heel wat mensen hebben tijdens de koude periode van het jaar geen zin om te sporten. Als het koud is buiten, zijn onze spieren meer gespannen en is sporten dus moeilijker dan met warme temperaturen. Een goede voorbereiding is daarom belangrijk. Ons lichaam vraagt meer aandacht tijdens de herfst en de winter, warm daarom steeds op voor je aan het echte werk begint. Dit doe je met een voorzichtige versie van de activiteit die je normaal doet. Dit brengt je bloedcirculatie op gang, bereidt je spieren en hersenen voor. Ook dan is het nog steeds belangrijk voldoende te drinken, doe dit voor je begint te sporten.

Zelfs als het koud is, verliest je lichaam veel vocht door je ademhaling transpiratie en de productie van urine. Zorg ervoor dat je voldoende kledij draagt. Gebruik verschillende lagen, de onderste zal namelijk vochtig worden, waardoor je als snel kou kunt lijden. Als het echt koud is, bedek dan je mond en neus om de lucht die je inhaleert al wat op te warmen en zo je longen te beschermen.