Deze winterse blunders verpesten je nachtrust

doorLynn Formesynop 16/11/2013

Nu de temperaturen opnieuw dalen, is het verleidelijk om te vervallen in een aantal slechte gewoontes die behoorlijk nefast kunnen zijn voor je nachtrust. Doe daar nog de feestdagen bij en eventueel een griepje of verkoudheid, en je begint het nieuwe jaar meteen met een pijnlijk slaaptekort.

Voorkom deze winterse slaapblunders:

1. Te warm / te koud
De verwarming 's avonds op volle toeren laten draaien, kan behoorlijk wat schade toebrengen aan je nachtrust. Wanneer we slapen, past ons lichaam zich vlotjes aan de kamertemperatuur aan. Door te zorgen voor een frisse, verluchte kamer daalt je lichaamstemperatuur net genoeg om beter te slapen.

Uiteraard is ook het omgekeerde niet ideaal. Het is begrijpelijk dat je wil besparen op de energierekening, maar sidderen en beven in bed kan je missen als kiespijn. Tast dus af wat voor jou de ideale temperatuur is en probeer die te behouden in de slaapkamer.

2. Gebrek aan licht
Om alert te zijn, heeft ons lichaam nood aan zonlicht, iets dat in het najaar niet altijd vanzelfsprekend is. Een gebrek aan licht zorgt voor een slaperig gevoel doorheen de dag, waardoor de duisternis 's avonds geen belletje meer doet rinkelen bij ons bioritme. Je lichaam beseft met andere woorden niet meer dat het tijd is om te gaan slapen omdat je bijna de hele dag in zombie-modus bent.

Experten raden daarom aan om zoveel mogelijk licht mee te pikken 's morgens. Wanneer dat echt geen optie is, kan je altijd opteren voor artificieel blauw licht. 's avonds is het dan weer belangrijk om 'overbelichting' te vermijden. Dit doe je door een uurtje voor je gaat slapen je televisie, tablet, smartphone of computer uit te schakelen. Neem liever nog een warm bad of duik even in een boek met een tas thee.

3. Winterkost
Nood aan stevige winterkost bij koud weer is perfect normaal, alleen kan het je slaap aardig verstoren. Wie 's avonds nog een zware maaltijd eet, doet zijn lichaam overuren kloppen omdat het veel meer moeite moet doen om alles verteerd te krijgen. Deze activiteit kan je effectief wakker houden. Het is niet voor niets dat je ideaal gezien 4 of 5 uur moet inlassen tussen je avondeten en bedtijd.

4. Luieren
Geen beter excuus om sport aan de kant te schuiven dan koud, miezerig weer. Toch hebben heel wat studies al uitgewezen dat lichaamsbeweging diepe slaap bevordert. Je hoeft uiteraard geen marathon te lopen om te profiteren van deze voordelen. Een pittige wandeling kan al wonderen doen, net als consequent de trap nemen.

5. Doezelen
Vooral op winterse weekends zijn we geneigd om de warmte van ons donsdeken langer te koesteren dan gezond is. Hoe fijn ook, uitslapen is één van de grootste slaapblunders die je kan begaan. Door te sterk af te wijken van je slaappatroon tijdens de week, is je biologische klok al snel ontregeld. In een ideale wereld mag je ook op zaterdag en zondag maximaal een uur later opstaan dan op een gemiddelde weekdag.

6. Droge lucht
De winter gaat gepaard met drogere, koudere lucht, ideaal om de vochtigheid van je neus te saboteren. Wie slaapt met een uitgedroogde neusholte, gaat al snel de mond openen (en snurken). Slaapexperten raden een luchtbevochtiger of kleine waterval aan voor in de kamer. Ook wanneer je griep hebt of verkouden bent, kan een gebalanceerde luchtvochtigheid helpen omdat het de keel verzacht en - mits wat hulp van een goede spray of dampsessie - ook je neus vrij houdt.